نمایش موهای تو، نماد ارادۀ ماست - سیما بهاری

نمایش موهای تو، نماد ارادۀ ماست – سیما بهاری

مندرج در ژورنال شماره ۵۹۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

سپیده رشنو، این زن شجاع مخالف حجاب اجباری، در واکنش به احکام زندان برای خودش، در اینستاگرامش نوشت: “چهار سال حبس به‌خاطر داشتن مو به همان اندازه بلاهت محض است که انگار کسی را به‌خاطر داشتن دست یا پا زندانی کنند.”

انقلابی که با مرگ تلخ مهسا، آتشفشان خشم مردم را شعله‌ور کرد، سه کلمۀ اعجازآمیز داشت. این سه کلمه بیش از یک سال است دارد گرما و نیرو می‌دهد. همان زنانی که قرار بود با قوانین حکومت زامبی‌های از گور درآمده، خانه‌نشین شوند و زیر حجاب خفه شوند، امروز قهرمانانی هستند که انرژی به تمام جهان متصاعد می‌کنند. زندگی که بیش از چهار دهه زیر حاکمیت اختاپوسی بنام جمهوری اسلامی از آحاد مردم گرفته شد، در این انقلاب ارج نهاده شد و از گوشه‌وکنار فریاد نه به اعدام، فریاد معیشت منزلت حق مسلم ماست، و هلهلۀ نیاز برای زندگی و رقص و شادی بر گرد آتش‌هایی که برای سوزاندن قفسی به نام حجاب افروخته شده بود زبانه کشید. آزادی را در این مدت مردم زندگی کردند و بیش‌ازپیش ضرورتش را تجربه کردند. لمس کردند که مثل هوا به آزادی نیاز دارند. سه کلمه‌ای که به شاخص انقلاب تبدیل شدند، از هوا برایمان ضروری‌تر است. دیگر نمی‌توانند آن را از ما بگیرند. به قول سپیدۀ عزیزمان حکومت به “آگاهی و اراده، باخته است”.

مردم اراده کرده‌اند که این بار به زیر بکشندتان و شما با هر قدمی که برای در هم شکستن این اراده برمی‌دارید، سرخورده‌تر و ناامیدتر برمی‌گردید. کارگران ذوب‌آهن به درست گفتند: “باطوم و گارد ویژه دیگر اثر ندارد”.

برای سپیده رشنو چهار سال زندان به‌خاطر “موهایش” بریده‌اند. خودشان هم می‌دانند که سرنگونی‌شان نزدیک است. این وعده‌ها و حبس‌ها برای روحیه دادن به خودی‌هایشان است. جامعه از اعتراضات قوی و هر روزۀ کارگران می‌جوشد. سایر بخش‌ها نیز ساکت نیستند. زنان، دانشجویان، جوانان، دادخواهان، معلمان، بازنشستگان، پرستاران، همه‌وهمه کمر به سرنگونی این رژیم مفلوک بسته‌اند.

همۀ بخش‌های معترض جامعه پدر، مادر، و فامیل سپیده هستند. سپیده‌ها را تنها نمی‌گذاریم. به پدر سپیده می‌گوییم سرت را بالا بگیر به دختر شجاعت افتخار کن! کل جامعه به فرزندان دلیرش، به توماج‌هایش، به سپیده‌هایش، و به همۀ عزیزانی که چه در زندان و چه در میدان، عرصه را بر حکومت تنگ کرده‌اند، افتخار می‌کند و امید دارد.

 

سردبیر این شماره: آذر پویا

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *