شکستی دیگر برای جمهوری اسلامی - پروین اعتصام

شکستی دیگر برای جمهوری اسلامی – پروین اعتصام

مندرج در ژورنال شماره ۵۹۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

انتشار خبری در رسانه‌ها مبنی بر نصب دوربین‌هایی در متروی مشهد که تصویر، سن و جنسیت افرادی را که از آن محل می‌گذرند بر روی صفحه مانیتور نشان می‌دهد، اعتراضات زیادی را دامن زد. در پی این اعتراضات شورای شهر و فرمانداری مشهد آن را اتفاقی سهوی خوانده و گفتند نمایش چهره و اطلاعات افراد بر روی مانیتورها متوقف شده است.

جمهوری اسلامی سرک‌کشیدن به داخل منازل و اتاق‌خواب‌های مردم را کافی ندانسته و بعد از شکست مکرر انواع طرح‌های حجاب و صدور لوایح مختلف، این بار در اقدامی غیرقابل‌تصور و با استفاده از هوش مصنوعی، یکی از مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین ابزار تکنولوژی، قصد کنترل هر چه بیشتر شهروندان و دامن‌زدن به فضای ترس و ارعاب در جامعه را داشت. ولی بعد از روبروشدن با اعتراضات وسیع مجبور به عقب‌نشینی شد و آن را اقدامی سهوی اعلام کرد. همین موضوع مجدداً عاملی برای بروز اختلاف و سیاست “کی بود کی بود، من نبودم” شده و سکینه سادات‌پاد، دستیار ابراهیم رئیسی با دستپاچگی این اقدام را “ناقض اصول دو و ۲۵ قانون اساسی، کرامت انسانی و حریم خصوصی” دانست و از استاندار خراسان رضوی خواست که به‌عنوان نماینده دولت با «ناقضان حقوق مردم و مرتکبان رفتارهای فراقانونی» برخورد کند.

جمهوری اسلامی در طول عمر ننگینش از همه توان و امکاناتش استفاده کرده و راه‌های مختلفی را امتحان کرده است تا شاید بتواند حجاب، این بیرق اسلام سیاسی را به جامعه تحمیل کند. از چسباندن روسری با پونز به پیشانی زنان شجاعی که از همان روز اول در مقابل این عمل ایستادگی کردند گرفته تا تهدید، دستگیری، شکنجه، شلاق و نصب دوربین‌های متعدد در گوشه‌وکنار شهرها برای کنترل زندگی مردم از هیچ اقدامی فروگذار نکرده و تمام امکانات و توانش را بکار گرفته تا بتواند دستاوردهای انقلاب زن زندگی آزادی را که انقلابی است نه‌تنها علیه حجاب بلکه انقلابی علیه تمام شئونات غیرانسانی است، پس بگیرد؛ ولی هر راهی را که رفته به ناکجاآباد رسیده و هر اقدامش به حرکتی علیه خود تبدیل شده است.

ما مردم راه رفته را برنمی‌گردیم چرا که برای گرفتن دستاوردهای تا کنونی جان‌های عزیزی ازدست‌رفته و خون‌های ناحقی ریخته شده است. در اعتراضاتمان عهد بستیم “قسم به خون یاران ایستاده‌ایم تا پایان”. ما این عهد را با عزیزانمان بسته‌ایم و به آن وفادار خواهیم ماند.

 

سردبیر این شماره: آذر پویا

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *