کودکان کار قربانیان معصوم رژیم اسلامی - سینا پدرام

کودکان کار قربانیان معصوم رژیم اسلامی – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۶۱۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

علیرضا زاکانی، شهردار تهران، حضور “معتادان متجاهر” و کودکان کار را “آسیب‌های ظاهری” در شهر خواند و گفت که این افراد تا پایان سال جاری “جمع‌آوری” خواهند شد. وی از کودکان کار به‌عنوان “منبع اصلی آسیب و خسارت به روح جامعه” یادکرد.

چه کسی حتی با ذره‌ای وجدان می‌تواند به وضعیت کودکان و به‌ویژه کودکان کار و خیابان در ایران نگاه کند و مقصر اصلی و بزهکار واقعی در این معضل پیچیده را در خود سیستم سرمایه‌دارانه و دزدسالار رژیم اسلامی پیدا نکند؟ جامعه‌شناسان و فعالین حوزه کودکان عوامل متعددی را در ارتباط با مشکل کودکان کار و خیابان مدنظر می‌گیرند که بر تک‌تک این عوامل در رژیم اسلامی می‌توان انگشت گذاشت.

فقر، بیکاری گسترده، تغییرات ناگهانی اقتصادی مانند تورم، گرانی و جنگ که باعث فروپاشی ساختارهای خانوادگی و اجتماعی می‌شوند، افزایش هزینه‌های زندگی و از جمله بالارفتن هزینه‌های تحصیلی و غیره از جمله فاکتورهای اصلی رانده‌شدن کودکان به ورطه خیابان و کارهای جسمی طاقت‌فرسا هستند. کیست که نداند عامل و بانی اصلی تمام این فاکتورها رژیم اسلامی است؟

زندگی کودک کار و خیابان کابوس بی‌انتهایی است که از زمانی که شیرخواره‌ای بیش نیست به دامن مافیایی تکدی‌گری در خیابان‌ها پرتاب می‌شود و از سن و سالی که بتواند کار یدی و جسمی انجام دهد، سخت‌ترین و کثیف‌ترین کارها بر شانه‌های نحیفش گذارده می‌شود. گیرافتادن در دام جریانات بزهکاری، مافیای مواد مخدر، سارقین حرفه‌ای، باندهای فحشا و پورنوگرافی کودک و غیره فقط بخشی از واقعیت زندگی کابوس‌وار این کودکان را تشکیل می‌دهد. در اغلب موارد این خود دم‌ودستگاه دولتی است که سردسته و سازمانده اصلی تمامی این تبهکاری‌هاست.

حال خود شما بگویید کیست که به “روح و روان جامعه” آسیب می‌رساند؟ آقای ذاکری “شهردار” و شرکای ایشان از خامنه‌ای تا رئیسی یا کودکان معصومی که برای اداره معاش خانواده به این ورطه هولناک افتاده‌اند؟

با ادامه حیات رژیم اسلامی، هیچ امیدی به بهبود اوضاع رفاهی و اجتماعی کودکان کار نمی‌توان داشت. بااین‌وجود و هنوز باید از تمامی فعالین این حوزه تقاضا کرد که در مقابل این سیاست جنایت‌کارانه رژیم اسلامی دست به اعتراض و اقدامات عملی و پیشگیرانه بزنند. اگر بشود از وجدان بیدار و آگاه هر جامعه صحبتی به میان آورد، قطعاً رفاه کودکان بهترین محک و معیار آن باید شمرده شود.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *