"انتخابات"، ناامیدی، ریزش و وحشت رژیم - اصغر کریمی

“انتخابات”، ناامیدی، ریزش و وحشت رژیم – اصغر کریمی

مندرج در ژورنال شماره ۶۱۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

علی خامنه‌ای با انتقاد از کسانی که خواستار تحریم انتخابات پیش رو در ایران شده‌اند، گفت: “برگزاری انتخابات جلوی دیکتاتوری و هرج‌ومرج و ناامنی در کشور را گرفته است. بعضی‌ها برای اینکه مردم را از انتخابات دلسرد کنند مشکلات را جلوی چشم می‌آورند. اگر مشکلات وجود دارد، راه‌حل آن انتخابات است؛ اتفاقاً برای‌آنکه مشکلات برطرف شود باید در انتخابات شرکت کرد.”

طرف حساب خامنه‌ای حکومتی‌ها است. می‌داند که راه‌حل مردم برای حل مشکلاتشان خیابان و اعتصاب و اعتراض است. اما نه‌تنها اصلاح‌طلبان بزدل بلکه بخش قابل‌توجهی از اصول‌گرایان هم به بیهوده بودن مناسک “انتخاباتی” حکومت برای سهم‌خواهی خود پی برده‌اند. تیغ “انتخابات”ها و به‌ویژه انتخابات اسفند روی گردن بسیاری از آنها هم قرار گرفته است از جمله ۲۵ نماینده مجلس اسلامی به دلیل “عدم التزام به نظام جمهوری اسلامی” رد صلاحیت شده‌اند. حتی احمدی‌نژاد و علی لاریجانی گفته‌اند هیچ فعالیت انتخاباتی نخواهند داشت و روحانی به زبان بی‌زبانی فراخوان عدم شرکت در انتخابات داده است. او گفته است که “تلاشش برای ترغیب چهره‌های سیاسی برای نامزدی در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان شکست‌خورده است”. می‌خواهد بگوید تلاشش را کرده؛ اما فایده‌ای ندارد. معنی این حرف را خامنه‌ای بهتر از همه می‌فهمد. اینها سه چهره اصول‌گرا هستند.

خامنه‌ای به آمار شرکت‌کنندگان نیاز دارد تا به صفوف کوچک وفادار خود روحیه بدهد. همین. این هدف حداکثری رهبر درمانده حکومت است.

خامنه‌ای گفته است: “میدان باید برای حضور جناح‌های سیاسی و گرایش‌های گوناگون سیاسی – اقتصادی – فرهنگی در مسابقه بزرگ انتخابات باز باشد تا همه دیدگاه‌ها و نگاه‌ها در این میدان فعال باشند”. نه مسابقه‌ای در کار است نه این مسابقه بزرگ است. حتی امکان بروز دیدگاه‌های متفاوت در صفوف خود حکومت را هم نه “انتخابات”های حکومتی بلکه جنبش سرنگونی برای آنها فراهم کرده است! فراهم کرده تا شکاف‌هایشان را تشدید کند.

خامنه‌ای ریزش گسترده در صفوف حکومت از “مراجع تقلید” تا مقامات قبلی و کنونی و پشت‌کردن به حکومت و شخص خودش را می‌بیند و می‌داند که فراخوان‌هایش دیگر باروتی ندارد. خیزش‌های سال‌های اخیر و به‌ویژه انقلاب زن زندگی آزادی، ناامیدی به بقای حکومت و فاصله‌گرفتن از خامنه‌ای را در نزدیک‌ترین حلقه یاران او بسیار گسترش داده است. “انتخابات” اسفند این شکاف‌ها و ریزش‌ها و وحشتشان را باز هم بیشتر می‌کند.

طبق آمارهای حکومتی در “انتخابات” سال ۱۴۰۰ سی میلیون نفر از مردم شرکت نکردند. مردم “دیدگاه‌ها و نگاه‌ها”ی متفاوت خود را در خیابان نشان می‌دهند.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *