نقش امید فردی و اجتماعی در تقابل با خودکشی - سیاوش آذری

نقش امید فردی و اجتماعی در تقابل با خودکشی – سیاوش آذری

مندرج در ژورنال شماره ۶۱۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

از اوایل آذر ماه امسال حداقل شش دانش آموز در شهر آبدانان استان ایلام دست به خودکشی زده و جان خود را از دست داده اند. این اولین “خودکشی سریالی” میان قشری مشخص در جامعه نیست چنانچه در سال ۹۹ در رامهرمز در استان خوزستان نیز مورد مشابهی از “اپیدمی خودکشی” میان نوجوانان به ثبت رسیده است.

مطالعات کارشناسانه در حوزه های جامعه شناسی و روان شناسی نشان از آن دارد که پدیده خودکشی به عوامل فردی و اجتماعی متعددی از جمله موقیعت اجتماعی و شرایط اقتصادی و معیشتی وابسته است. آنچه مسلم است تاثیر مستقیم روابط اجتماعی تولید سرمایه دارانه بر رفتار افراد و تشدید گرایش به خاتمه دادن به زندگی خود در واکنش به افزایش فشار اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است.

در سطحی تجریدی و عمومی روابط تولید سرمایه دارانه جاده ای منتهی به خودکشی است زیرا تحت سیطره سرمایه هدف نه زندگی و انسان و آسایش و رفاه او که سود آوری است. سرمایه در ذات خود رابطه ای انسان زدایانه و موجب از خود بیگانگی انسان در تقابل با روابط بلافصل انسانی میان آحاد جامعه، بعنوان یک منبع عظیم زندگی شاد و امید به زندگی، است.

در سطحی مشخص تر، در ایران تحت حاکمیت رژیم اسلامی این خصوصیت ضد اجتماعی سیستم سرمایه داری به شکلی لجام گسیخته تر بر زندگی آحاد جامعه تسلط می یابد. تبعیض و استثمار ذاتی سرمایه در جمهوری اسلامی در سطوح مختلف و در اشکالی متنوع و با شدتی بیشتر باز تولید می گردد: زن و یا دگرباش بودن، باوری متفاوت و یا گرایش سیاسی مغایر رژیم داشتن، انتساب به “اقلیت های” قومی و یا مذهبی، تکلم زبانی متفاوت از زبان رسمی، شکل پوشش و طرز زندگی، حتی خورد و خوراک و سلیقه هنری و هر چیز مرتبط با انسان بعنوان مبانی تشدید تبعیض و استثمار عمل کرده و ماهیت انسان زدایانه روابط سرمایه دارانه را بسط می دهد.

نقطه اشتراک سطوح فوق الذکر از میان بردن امید به تغییر شرایط موجود است. فرد مد نظر جامعه سرمایه داری اتمی است سرگردان در میان خیل اتم های دیگر. فرد حقیقی مد نظر حکومت اسلامی، اما، حتی فاقد ارزش همین اتم سرگردان بشمار می آید. بنا بر این، چاره “اپیدمی خودکشی” احیای امید به تغییر شرایط موجود و “باز گرداندن اختیار انسان به انسان است”. این امید در نتیجه پیوستن به موج عظیم انقلابی خواهد رویید که بر پرچمش شعار “زن، زندگی، آزادی” نقش بسته است.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *