از تنگنای حکومت اسلامی تا تنگه باب‌المندب - محسن ابراهیمی

از تنگنای حکومت اسلامی تا تنگه باب‌المندب – محسن ابراهیمی

مندرج در ژورنال شماره ۶۱۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

گزارش اخیر نیویورک‌تایمز در باره همکاری تجسسی جمهوری اسلامی با حوثی‌های یمن در عملیات ایذایی‌اش در تنگه باب‌المندب نشان داد که جمهوری اسلامی در اخلال کشتیرانی در دریای سرخ مستقیماً نقش دارد. باتوجه‌به اینکه به خطر انداختن عبور کشتی‌ها از این تنگه می‌تواند زمینه را برای نزدیک‌شدن بیشتر دول غرب به همدیگر و انزوای بیشتر جمهوری اسلامی فراهم کند، سؤال این است که چرا حکومت اسلامی به چنین اقدامی دست‌زده است؟

سه فاکتور دراین‌رابطه باید موردتوجه قرار گیرند: موقعیت استراتژیک تنگه باب‌المندب، جنگ غزه و وضعیت سیاسی جمهوری اسلامی.

تنگه باب‌المندب در کنار کانال سوئز از یک موقعیت استراتژیک منحصربه‌فرد برخوردار است. مهم‌ترین گذرگاهی است که اقیانوس هند را به دریای سرخ و از طریق کانال سوئز به دریای مدیترانه و بالاخره از طریق تنگه جبل‌الطارق به اقیانوس آتلانتیک شمالی وصل می‌کند. با توجه با اینکه از طریق تنگه هر روز ۹ میلیون بشکه نفت جابه‌جا می‌شود و قریب ۱۲ درصد اقتصاد جهان وابسته به امنیت کشتی‌رانی در این تنگه است، واضح است که اقتصاد کشورهای زیادی از جمله ژاپن و چین و هندوستان و کشورهای خاورمیانه و آفریقای شمالی و اروپا از امنیت در این تنگه متأثر هستند.

می‌دانیم که هم حوثی‌ها در جنگ قدرت در داخل یمن به حمایت مالی و موشکی جمهوری اسلامی نیاز داشته و دارند و هم جمهوری اسلامی در رقابت تروریستی با عربستان سعودی به حوثی‌ها نیاز داشته و دارد. نیاز متقابلی که اهمیت عضویت حوثی‌ها در “محور مقاومت” تروریستی را بیشتر می‌کند. باتوجه‌به اینکه حوثی‌ها بیخ گوش تنگه استراتژیک باب‌المندب مستقر هستند، جایگاهشان در محاسبات استراتژیک جمهوری اسلامی حتی بیشتر می‌شود.

اما جنگ غزه این نیاز متقابل را مخصوصاً برای جمهوری اسلامی بیشتر کرده است. اعترافات مقامات حکومت اسلامی جای تردید باقی نگذاشته است که حکومت اسلامی در جنگ غزه که حماس در ۷ اکتبر جرقه‌اش را زد و اسرائیل با قتل‌عام مردم غزه ادامه می‌دهد، باخته است. جمهوری اسلامی در جنگ غزه شکست خورده است؛ اما جنگ مردم با این حکومت در ایران ادامه دارد. عملیات ایذایی در دریای سرخ قرار است شکست در غزه را جبران کند. قرار است به داد تنگنای سیاسی این حکومت در منطقه و مخصوصاً در داخل ایران برسد. اما تنگنای سیاسی حکومت اسلامی در ایران حادتر از آن است که موش‌دوانی در تنگه باب‌المندب فرجی حاصل کند!

 

سردبیر این شماره: محسن ابراهیمی

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *