حکومت فاسد، هوای آلوده - محسن ابراهیمی

حکومت فاسد، هوای آلوده – محسن ابراهیمی

مندرج در ژورنال شماره ۶۱۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

دیروز پنجم دی جمعیت پرشماری از مردم خشمگین اردکان در استان یزد به خیابان‌ها سرازیر شدند و در اعتراض به آلودگی بیش از حد هوا فریاد زدند: “وعده وعید زیاد دادند، همه ما رو فریب دادند”! “استاندار حیا کن، اردکان رو رها کن، ننگت باد، ننگت باد”! همین چند شعار به‌خوبی نشان می‌دهد که مردم معترض خوب می‌دانند مسبب اصلی محروم شدنشان از هوای پاک، فریبکاران حاکم و استانداری است که می‌خواهند از شرش رها شوند.

آلودگی خطرناک هوا در اردکان آینه‌ای از آلودگی هوا در کل ایران است که مدت‌هاست در وضعیتی بحرانی قرار گرفته است. سازمان هواشناسی روز دوشنبه درباره افزایش آلودگی هوا در ۱۰ کلان‌شهر کشور هشدار داد. هر سال ۴۳ هزار انسان جان خود را به‌خاطر آلودگی هوا از دست می‌دهند. غلظت آلودگی هوا در تهران شش برابر حد مجاز است. همین هفته مدارس ابتدایی در تهران برای دومین روز پیاپی تعطیل شدند.

کارشناسان محیط‌زیست در رابطه یا علت این وضعیت به عوامل متعددی اشاره می‌کنند از جمله سوخت آلوده نیروگاه‌ها و صنایع، بنزین با استاندارد پایین، خودروهای فرسوده و آلاینده غیراستاندارد، مازوت‌سوزی در ابعاد وسیع و خشک‌شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها و رودخانه‌ها و ریزگردهای حاصل از آن. در همه موارد بالا مسبب اصلی حکومتی است که مشغول ویران کردن زندگی و طبیعت است. همین مورد مازوت‌سوزی بسیار گویاست. در کشوری با رتبه دوم از نظر ذخایر اثبات شده گازی در جهان، در صنایع و نیروگاه‌های برقی در مقیاس وسیع مازوت مصرف می‌شود که آلاینده‌ترین سوخت فسیلی است.

دولتی می‌تواند نقش مؤثر در مقابله با آلودگی هوا ایفا کند که برایش بودجه اختصاص دهد و برای به‌کارگرفتن دانش و تخصص و تکنولوژی برنامه داشته باشد. بخش اعظم بودجه امسال که ۴۰ درصد افزایش داشت، به حلقوم نیروهای سرکوب و انواع نهادهای مذهبی تولید آخوند و خرافه ریخته شد درحالی‌که بودجه مقابله با آلودگی هوا به نصف کاهش پیدا کرد.

حکومتی که شبانه‌روز مشغول امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر است، نمی‌تواند فکری برای مقابله با آلودگی هوا بکند. حکومتی که مشغول پاک‌سازی معلمان و دانشجویان است، وقتی برای پاک‌سازی هوا ندارد. حکومتی که کرورکرور ثروت جامعه را به حلقوم باندهای اسلامی می‌ریزد، پولی برای رفع خطر آلودگی هوا نمی‌تواند اختصاص دهد. حکومتی که شبانه‌روز مشغول گرفتن جان انسان‌هاست، نمی‌تواند در فکر هوای پاکیزه برای همین انسان‌ها باشد!

برای دسترسی به هوای پاکیزه، باید از حکومت آلوده و فاسد رها شد.

 

سردبیر این شماره: سوسن صابری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *