۲۰ سال پس از زلزله بم: قاتل مردم کیست؟ - سیاوش آذری

۲۰ سال پس از زلزله بم: قاتل مردم کیست؟ – سیاوش آذری

مندرج در ژورنال شماره ۶۱۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

۲۰ سال از زلزله بم که در آن ده‌ها هزار تن جان خود را از دست دادند و شهر بم تقریباً با خاک یکسان شد می‌گذرد. حوادث طبیعی مانند زلزله، توفان و سیل پدیده‌های تازه‌ای نیستند و مسلماً در آینده نیز تکرار خواهند شد. نیروهای طبیعی قدرت تخریب بسیار بالایی دارند؛ اما لزوماً “مرگبار” و فاجعه‌آمیز نیستند. پیشرفت در علوم و مهندسی انسان را قادر به ساخت بناهای مقاوم در مقابل این “آفات” طبیعی نموده است. آنچه این پدیده‌های طبیعی را به فجایعی مخرب و مرگبار بدل می‌سازد عدم توجه و پایبندی به بدیهیات علمی و تکنیکی روز است. پرسش اینجاست: مسئول این عدم توجه کیست؟

اینکه ایران کشوری زلزله‌خیز است جزئی از دانش عمومی محسوب می‌گردد. اما ۲۰ سال پس از زلزله بم هنوز فرایند بازسازی منطقه به سرانجام نرسیده است. بعلاوه در این مدت که ۲۰ میلیون نفر به جمعیت ایران اضافه شده است، نه فقط در کانون حادثه بلکه در کل کشور ساختمان‌های بسیاری با استاندارد پایین و بدون توجه به نکات ایمنی ساخته شده است که خود این امر این “بلایای” طبیعی در آینده را بسیار مخرب‌تر و مرگبارتر خواهد ساخت.

یکی از مهم‌ترین علل چنین روندی عدم تخصیص بودجه کافی از طرف دولت برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب و بناهای مقاوم در مقابل حوادثی ازاین‌دست است. این در حالی است که سردمداران و دست‌اندرکاران ریزودرشت رژیم و خودی‌ها و آقازاده‌ها مشغول به چپاول و بالاکشیدن و به‌جیب‌زدن میلیاردها دلار ثروت کشور هستند. نمونه اخیر افتضاح ۳ میلیارددلاری “چای دبش” تنها گوشه‌ای کوچک از نوک کوه یخ اختلاس، دزدی و رشوه‌خواری مسئولین رژیم است.

بعلاوه، تخریب محیط‌زیست، خشک‌شدن دریاچه‌ها و تالاب‌ها، ازمیان‌رفتن سفره‌های آب زیرزمینی، سدسازی بی‌رویه و بدون حساب و کتاب، تخریب جنگل‌ها و فضاهای سبز و غیره بر تناوب و شدت این “حوادث طبیعی” میفزاید. موارد مذکور اما خود حاصل اقتصاد مافیایی و دزدسالار اسلامی مبتنی بر رانت‌خواری، زمین‌خواری، جنگل‎خواری و دریاخواری است. آنچه در نظر دست‌اندرکاران رژیم فاقد کمترین اهمیت است جان و زندگی انسان‌ها و حق زیستن در شرایط در شأن انسان و بهره‌بردن از یک زندگی شاد، ایمن، مرفه و سالم است. قاتل مردم نه این رویدادهای طبیعی که رژیم تا بیخ‌وبن فاسد اسلامی است.

 

سردبیر این شماره: سوسن صابری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *