محاکمه ۱۱ فعال سیاسی - سهیلا دالوند

محاکمه ۱۱ فعال سیاسی – سهیلا دالوند

مندرج در ژورنال شماره ۶۱۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

دادگاه یازده فعال سیاسی؛ فاطمه حق‌پرست، محمدرضا کامرانی نژاد، وحید سرخ‌گل، کاظم علی‌نژاد برانلو، آرشام رضایی، میثم غلامی، وحید قدیرزاده، علی‌اصغر حسنی‌راد، سامان رضایی، پیام باستانی‌پاریزی و حجت‌الله رافعی، روز دوشنبه چهارم دی‌ماه، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری برگزار شد. اتهام این زندانیان سیاسی مواردی از قبیل “تبلیغ علیه نظام”، “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی” و توهین به روح‌الله خمینی و علی خامنه‌ای عنوان شده است. مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی دربارهٔ جزئیات این محاکمه و اتهامات این یازده نفر تابه‌حال اظهارنظری نکرده‌اند.

ابعاد فشار، احضار و بازداشت فعالین، پرونده‌سازی‌ها، اعدام‌های نمایشی، تماماً از ترس و استیصال رژیمی نشان دارد که سیاست بازداشت و دادن احکام زندان وسیع برای فعالین را با خیال خاموش‌کردن اعتراضات مردم و جلوگیری از پیشرفت آن انتخاب کرده است. اما امروز زندانی که سابقه زندان و شکنجه دارد، نه‌تنها یک‌قدم عقب نمی‌نشیند، بلکه استوارتر و پیگیرتر به میدان میاید. در مقابل حکومت وحشت و قاتل مردم سینه سپر می‌کند و با صدای رسا اعلام می‌کند: آمده‌ام تا حقم را بگیرم.

جمهوری اسلامی باید بداند علی‌رغم ۴۴ سال سرکوب، شکنجه و اعدام و ایجاد فضای ترس و وحشت در جامعه نتوانسته است مردمی که از هر نظر تحت‌فشار و تبعیض و فقر و بیکاری و فقدان آزادی بوده‌اند را به سکوت بکشاند. حتی زندانی از سیاه‌چال‌های رژیم اسلامی اعلام می‌کند که برگزاری دادگاه حمید نوری نماد عدالت برای ایران است. این اعتراضات و به‌ویژه انقلاب زن زندگی آزادی تأثیرات جهانی هم داشته است. گرچه یکی از مهره‌های “هیئت مرگ” دهه شصت شمسی، ابراهیم رئیسی، در مسند ریاست‌جمهوری نشسته است، اما دادگاه حمید نوری پیامی روشن به مستبدان حکومت دینی در ایران و سراسر جهان دارد که صدای “عدالت” را برای همیشه نمی‌توان خاموش کرد و این “امید” بشریت است.

امروز بیش از هر زمانی حمایت از زندانیان سیاسی ضروری است و لازم است که هر روز به جمهوری اسلامی نشان دهیم که تا سرنگونی و به محاکمه کشاندن تک‌تک سران آن دست از مبارزه بر نمی‌داریم.

 

سردبیر این شماره: سوسن صابری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *