انقلاب زن زندگی آزادی و دستاوردهایش - آذر پویا

انقلاب زن زندگی آزادی و دستاوردهایش – آذر پویا

مندرج در ژورنال شماره ۶۱۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

خبرگزاری حکومتی خبر آنلاین گزارشی را از وضعیت اعتراضی مدارس و شکاف‌های میان حاکمیت و دانش‌آموزان منتشر کرده که حاوی نکات و اطلاعات درخور توجهی است. این گزارش محصول مصاحبه با سه معلم به نام‌های محمد داوری، نرگس ملک‌زاده و محمدرضا نیک‌نژاد است که از تجربیات تدریس خود در یک سال گذشته و چالش‌های اساسی که با آن روبرو هستند، صحبت می‌کنند. جواب‌ها نشان‌دهنده این است که دانش‌آموزان پس از شروع انقلاب زن زندگی آزادی دیگر برای جمهوری اسلامی تره هم خرد نمی‌کنند. ترسشان دیگر از حکومت ریخته و سرتاپای محتوای آموزشی مدارس را قبول ندارند.

در بخشی از این مصاحبه آمده است:

“در خصوص موضوعاتی که در کتاب‌های درسی هست و به طریقی در حوادث سال گذشته مطرح شده بود، مثلاً واژه زن و تصویر زنان در کتاب، بحث حجاب، شخصیت‌ها و مسئولین، همچنان تداعی‌کننده حوادث سال گذشته است، دانش‌آموزان هم جسارت بالایی دارند طوری که حتی اگر معلمان بخواهند وارد این مباحث نشوند، آن‌ها تلاش می‌کنند معلم را وارد این مباحث کنند، برای نمونه در درسی مانند علوم اجتماعی وقتی به رابطه دولت و ملت، بحث تفکیک قوا، اصول قانون اساسی، انتخابات، مشارکت مردم پرداخته می‌شود دانش‌آموزان بلافاصله وارد بحث می‌شوند و درباره آزادی‌ها یا مسئله حجاب صحبت می‌کنند”.

“وقتی به آن‌ها درباره قانون اساسی می‌گوییم بلافاصله سراغ آن را در واقعیت بیرونی کتاب می‌گیرند، می‌پرسند مگر در کتاب نگفته من باید آزادی بیان داشته باشم پس چرا در جامعه آن را نمی‌بینم”.

“دانش‌آموزان در کلاس درس کاملاً به شکل تهاجمی فکرها را نقد می‌کنند، دانش‌آموزان امسال با دانش‌آموزان سال‌های قبل خیلی فرق کرده‌اند”.

بله نه‌تنها دانش‌آموزان با دانش‌آموزان سال‌های قبل فرق کرده‌اند؛ بلکه در سال ۱۴۰۱ شروع انقلاب زن زندگی آزادی تمام ارکان جامعه را متحول کرد؛ زنان حجاب‌سوزان راه انداختند، جوانان با پرتاب‌کردن عمامه‌ها پیام ضددینی‌شان را به دنیا مخابره کردند، جنبش دادخواهی ابعاد وسیعی به خود گرفت و جنبش علیه اعدام به گفتمانی عمومی تبدیل شد. سیاستمداران اروپائی برای عقب نماندن از قافله مو کوتاه کردند، وکالت زندانیان سیاسی را به عهده گرفتند و هنرمندان با هنرشان پیام همبستگی به مردم مبارز ایران دادند. این دستاوردها با خون جوانان شجاع و مبارز رنگین شده و بر سرلوحه جامعه نقش بسته‌اند و پس گرفتنی نیستند. این انقلاب به اشکال مختلف و در ابعادی دیگر در جامعه جاری است، این را می‌شود در شعارهای اعتراضات هر روزه اقشار مختلف مردم در خیابان‌ها دید.

 

سردبیر این شماره: آذر پویا

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *