وقتی کفگیر آیت‌الله به ته دیگ می‌خورد - اصغر کریمی

وقتی کفگیر آیت‌الله به ته دیگ می‌خورد – اصغر کریمی

مندرج در ژورنال شماره ۶۱۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

خامنه‌ای گفته است: نماز خواندیم بعد من نشستم رو پله. یه صحبت گرم و گیرایی کردم (شکسته‌نفسی نفرمایید!). قبلاً هم فکرش را نکرده بودم. خدای متعال همین‌طور حرف می‌زد در واقع. زبان من بود، حرف خدا.

حلول خدا در خامنه‌ای، البته به‌خاطر مصرف زیاد تریاک نیست! حکمت سیاسی دارد و باید اضافه کرد حکمتی احمقانه! دلیل این حلول موقعیت سیاسی او در میان حواریونش است. مدت‌ها است که حنای رهبر در میان خیلی از آیت‌الله‌ها و مراجع تقلید! و نزدیک‌ترین‌هایش هم رنگی ندارد. او اکنون به رهبری تبدیل شده که مدام مورد انتقاد بخشی از حکومتی‌های سابق و فعلی است. در جامعه مورد نفرت است و در میان خودی‌ها اسباب دردسر. این بار خدا را کمک گرفته تا امت آب‌رفته‌اش را مسحور حرف‌های خدا! کند. اما در جامعه‌ای که برای خدا هم تره خرد نمی‌کنند، با این کار هم خودش و هم خدایش را بی‌اعتبارتر می‌کند.

اینها زبردست‌ترین شیادان تاریخ‌اند از همان جنس پیامبرشان محمد. با این تفاوت که دوره آنها به سر رسیده است. اگر زمانی این معجزات! مشتی آدم نادان را فریب می‌داد اکنون در جامعه‌ای از مذهب گریخته و متنفر از آیات خدا بر روی زمین، با موجی از جوک و تمسخر جواب می‌گیرند. حتی نیروهای سرکوبش هم به ریش او می‌خندند. در مملکتی که هر روز دزدی‌های میلیارددلاری توسط مقامات و آیت‌الله‌ها رو می‌شود و اکثریت مردم در فقر و سیه‌روزی زندگی می‌کنند، هر معجزه‌ای شبیه این تعداد بیشتری را به طور بنیادی از مذهب و خرافه رها می‌کند. در مملکتی که شعار “حسین‌حسین شعارشون دروغ و دزدی کارشون” و یا شعار “اسلامو پله کردین مردمو ذله کردین” در تجمعات داده می‌شود، کمتر کسی است که رابطه واقعی این اراجیف را با فقر خودش و تلاش حاکمان برای توجیه فقر و محرومیت اکثریت مردم درک نکند و این پلی است که مردم را به درک ریشه‌های واقعی فقر و نابرابری و نیز ریشه‌های واقعی مذهب می‌رساند.

و نکته آخر اینکه نظامی که امثال خامنه‌ای رهبرش باشد و به چنین خرافاتی نیاز داشته باشد تکلیفش روشن است. مقدسات این نظام را مردم سال‌ها است دفن کرده‌اند، خود نظام را هم به‌زودی دفن خواهند کرد و نظامی نو و تاریخی نو را شروع خواهند کرد.

 

سردبیر این شماره: آذر پویا

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *