زینب و تارهای موی خنیاگرش - کیوان جاوید

زینب و تارهای موی خنیاگرش – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۶۱۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

دادگاه کیفری بهبهان زینب خنیاب‌پور، از مخالفان حجاب اجباری، را به اتهام انتشار تصاویر بدون حجاب خود در فضای مجازی به دو سال حبس محکوم کرده است. این همه وحشت حکومت از این زن نیست. دادگاه انقلاب ماهشهر هم در پرونده‌ای دیگر این ژاندارک زمانه را به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به سه ماه و یک روز زندان محکوم کرده است.

در فیلم ماندگار  Goya’s Ghosts (روح گویا) صحنه ای است که اوج توحش و تبهکاری کلیسا را علیه شهروندان به تصویر می کشد. کنترل مذهب بر زندگی شهروندان که چه می خورند و چه می گویند. شکنجه زن جوان به جرم نخوردن گوشت خوک به ظن اینکه حتما باید یهودی باشد و اعتراف زیر شکنجه به برگشتن از مسیحیت و “کافر” شدن.  پایان این فیلم دوره ای را به تصویر میکشد که انقلاب فرانسه کار کلیسا را ساخته و قدرت سیاسی را از چنگش بیرون کشیده است.

ما قدرت مخوف و ویرانگر مذهب اسلام را در ایران همچون سلطه خونین کلیسا بر بخش وسیعی از جهان تجربه کرده ایم. از شکنجه ها و اسارت ها و اعدام ها می شود صدها فیلم ماندگار و تاثیر گذار تهیه کرد که نبرد مردم ایران با حکومت مذهبی را به تصویر بکشد. نبردی که قهرمانانش از گذشته های دور جلو صحنه می آیند و تا به امروز می رسند. کاراکترهایی که واقعیت جامعه را در برابر دیدگان همه دنیا قرار میدهند و آوای خوش پایان کار مذهب در ایران را بر بام جهان با ریتمی موزون به گوش همگان می رسانند. امروز و در این لحظه از تاریخ ایران نام زینب (بهار) خنیاب‌پور بر پرده های زندگی نقش بسته است.

در این لحظه از تاریخ در ایران، زندانیان سیاسی و مردم از دین برگشته در برابر حکومت مذهبی سینه سپر کرده اند و جامعه ضد مذهب در برابر این حکومت فریاد زندگی سر میدهد. درست در همین لحظه مردم ایران درگیر تاریخ ساز ترین نبرد همه جانبه برای سرنگونی جمهوری اسلامی اند. جامعه ایران آبستن انقلاب ضد دینی است. آنچه که مردنی و نابود شدنی است، ارتجاع مذهبی و اسلامی است، آنچه که می روید و به درختی تنومند و ماندگار تبدیل می شود، زیبایی و طراوت زندگی و خوشبختی همگانی است. این فلسفه و هدف انقلاب زن زندگی آزادی است که ارتجاع به خاک می افکند و زندگی را پدیدار می سازد.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *