اعتراضات گسترده کارگری - شهلا دانشفر

اعتراضات گسترده کارگری – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۶۲۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

بیش از سه ماه از اعتراضات سراسری کارگران رسمی نفت به‌خاطر تعرضات معیشتی حکومت و عدم پاسخگویی به خواست‌هایشان می‌گذرد. کارگران با تأکید بر تداوم مبارزاتشان در هر منطقه روزهای اعتراضی ویژه خود در هفته را دارند. در این هفته نیز کارگران در سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی، شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری و فلات قاره در مناطق نفتی، سکوی ابوذر، سیری، لاوان و بهرگان اعتراضاتی داشتند.

اعتراضات در نفت بخش‌های دیگر را نیز در بر می‌گیرد. از جمله در ۱۶ دی کارگران ارکان ثالث بخش پشتیبانی و اداری شرکت‌های پیمانکاری پالایشگاه‌های مجتمع گاز پارس جنوبی، تجمعات اعتراضی برپا کردند. مطالبه مهم آنها حذف کامل شرکت‌های پیمانکاری است. درعین‌حال بخش‌های مختلف کارگران شاغل در نفت به سطح نازل دستمزدها، وخیم‌تر شدن وضع معیشتی و کاری و عدم تحقق دیگر مطالباتشان اعتراض دارند.

مطالبه حذف کامل شرکت‌های پیمانکاری یک مطالبه سراسری است که ساختارهای سیاسی اقتصادی حاکم بر نفت، این شاهرگ اقتصادی حکومت را به چالش می‌کشد و دامنه‌اش فراتر از این حوزه است. بدین‌گونه اعتراضات در نفت به‌سوی سراسری شدن می‌رود. علاوه بر نفت به میدان آمدن قدرتمند کارگران در مجتمع‌های بزرگی چون ذوب‌آهن اصفهان و گروه ملی فولاد اهواز با خواست‌هایشان و با فریاد “نه تهدید، نه زندان دیگر اثر ندارد”، سد محکمی در برابر سرکوبگری‌های حکومت را به نمایش گذاشت.

از سوی دیگر بازنشستگان با قدرت به جلو گام بر می‌دارند و تجمعات مشترک بخش‌های مختلف آنها روند اتحاد مبارزاتی صف ۲۵ میلیونی بازنشستگان را به نمایش می‌گذارد. بازنشستگان با شعار “شاغل و بازنشسته اتحاد اتحاد” پرچم اتحاد طبقاتی کارگری را به دست گرفته‌اند. اعتراض بازنشستگان به فقر، به تبعیض‌ها، به اختلاس‌ها و به سرکوبگری‌هاست. شعارهایی چون “درد ما درد شماست، مردم به ما ملحق شوید”، “اتحاد اتحاد علیه فقر و فساد”، پیوند عمیق این اعتراضات را با انقلاب زن زندگی آزادی بیان می‌کند.

گستردگی اعتراضات کارگری نشانگر حرکت به‌سوی سراسری شدن است. اعتراضاتی تعرضی و متأثر از انقلاب زن زندگی آزادی که می‌رود تا به منشأ تحولات مهمی در اوضاع سیاسی جامعه تبدیل شود و می‌تواند نیروبخش تنور انقلاب در کف خیابان باشد. اتحاد مبارزتی بخش‌های مختلف کارگری و حمایت از مبارزات یکدیگر، اتحاد مبارزاتی از نوع همان فراخوانی که ده تشکل کارگری و اجتماعی علیه اعدام‌ها و سرکوب‌ها دادند و اتحاد شاغل و بازنشسته حلقه‌های مهمی در پیشروی جنبش کارگری و قدرت‌بخشیدن به جنبش سرنگونی است.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *