صدها مدرسه در خطر فرونشست زمین - کیوان جاوید

صدها مدرسه در خطر فرونشست زمین – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۶۲۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

یک مقام حکومتی در ایران خبر داد ۲۸۵ مدرسه در استان اصفهان تحت‌تأثیر فرونشست زمین قرار گرفته‌اند. استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان دارای بیشترین جمعیت در معرض خطر فرونشست زمین هستند.

دلایل فرونشست زمین به شیوه بهره‌برداری منابع زیر زمینی بر می‌گردد. برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی و خالی‌کردن سفره‌های زیر زمینی از آب، استخراج بی‌دروپیکر نفت و گاز و حفر غیرعلمی تونل برای گسترش خطوط مترو از جمله دلایلی است که در ایران بدون هیچ برنامه‌ریزی کارشناسانه انجام می‌شود. سیاست رژیم نسبت به محافظت از خاک و زمین درست مثل همه سیاست‌های دیگر آن است. یعنی نابودی کل حیات و منابع طبیعی در ایران.

محمد مجتبایی، کارشناس و پژوهشگر در حوزه آب می‌گوید: “حفر بی‌رویه، غیراصولی و غیرکارشناسی چاه‌های آب و پمپاژهای گسترده منابع آب زیرزمینی در دهه‌های اخیر در کشور ما که در منطقه نیمه‌خشک و خشک قرار دارد صدمات و خسارات فراوانی را بر مخازن و منابع آب‌های زیرزمینی به‌عنوان منبع اصلی آب کشور وارد کرده است.”

یکبار دیگر یادآوری کنیم که جمهوری اسلامی هدفش از حکومت‌کردن چیزی جز غارت زندگی نیست. اینها میلیاردها برابر بیشتر از همه موریانه‌ها و آفت‌های جهان به جان طبیعت و به جان مردم افتاده‌اند تا هر آنچه را که می‌توانند نابود کنند و بر ثروت خود بیفزایند. ایران به‌عنوان یکی از غنی‌ترین و ثروتمندترین کشورهای جهان، سرآمد فقر و فلاکت در جهان است. پیشتاز نابودی همه جلوه‌های حیات. فرونشست مدارس اما خطر مرگ‌ومیر هزاران دانش‌آموز را به یک خطر فوری بدل کرده است. نباید اجازه داد با جان فرزندانمان این‌چنین بازی شود

جمهوری اسلامی که در دشمنی با فعالین محیط‌زیست دست همه رژیم‌های دیکتاتور در جهان را از پشت بسته است، نه‌تنها قصدِ حفاظت از محیط‌زیست ندارد؛ بلکه دقیقاً نابودی آن یک منبع درآمد نجومی برای حافظان این حکومت است. بااین‌وجود تنها امید باقی‌مانده برای ما و نسل‌های بعد از ما، مبارزات سازمان‌یافته و اعتراضات گسترده خیابانی است. مبارزه علیه نابودی محیط‌زیست می‌تواند سراسری‌ترین و متحدکننده‌ترین خواست همه مردم باشد. در این زمینه مردم اراک طی چند هفته گذشته پیشتاز بوده‌اند. باید تجمعات اعتراضی اراکی‌ها را سرمشق قرار داد و از آن الگو گرفت.

 

سردبیر این شماره: سوسن صابری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *