فرهنگ و هویتی که مردم نمی‌خواهند - میلاد رابعی

فرهنگ و هویتی که مردم نمی‌خواهند – میلاد رابعی

مندرج در ژورنال شماره ۶۲۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

ابراهیم رئیسی در جمع کارمندان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایراد سخنانی تکراری و نخ‌نما در مورد “فرهنگ و هنر” پرداخت. سخنانی که از فرط تکرار همه جامعه آن را از بر است. وی: “تلاش برای تحقق، حفظ و ارتقای هویت ایرانی – اسلامی و همچنین شناخت و به‌کارگیری بهترین، مؤثرترین و به‌روزترین ابزار و روش‌ها برای مقابله با تهدیدات هویت ایرانی – اسلامی را چهار مأموریت بسیار مهم و اساسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست.”

عبارت “فرهنگ و هویت ایرانی – اسلامی” سال‌ها است که مدام در سخنان سران رژیم تکرار می‌شود. در ابتدای انقلاب قرار بود این فرهنگ و هویت تنها اسلامی باشد و بس، اما کم‌کم و با هرچه بی‌رنگ‌تر شدن حنای اسلام، عبارت “ایرانی” هم به آن افزوده شد تا گله پرشمار ادبا و شعرای ملی – اسلامی را هم راضی کند و بخشی از ناسیونالیسم پرو رژیم را هم با خود همراه سازند.

در این مطلب فرصت پرداختن به محتوای فرهنگ و “هویت” مورد اشاره حضرات نیست؛ اما آن چه ذکرش لازم است این است که یک‌درصدی‌های حاکم که تمام ثروت کشور را در اختیار دارند و شیوه زندگی لوکس و فوق مرفهی متفاوت از مردم دارند، مبلغین اصلی این فرهنگ هستند درحالی‌که پشت پرده حتی خودشان هم به این شیوه زندگی نمی‌کنند. “فرهنگ و هویت ایرانی – اسلامی” موردنظر این اقلیت انگل و مفت‌خور هیچ ارتباطی به مردم و سبک زندگی مردم ندارد. هدف از اشاعه این فرهنگ که چیزی جز تقدیس مرگ و تباهی و ترویج جهل و خرافه و تسلیم و رضا نیست، ایجاد شرایطی مناسب‌تر برای سوارشدن بر گرده مردم و مکیدن خون آن‌ها است.

جوانانی که دست‌اندرکار سرنگون ساختن این رژیم هستند بزرگ‌ترین دشمنان این فرهنگ و هویت هستند. سران حاکم نیازی نیست در خارج از مرزها به دنبال دشمنان فرهنگی بگردند. کافی است نگاهی به زندگی مردم، علایقشان، آمال و آرزوهایشان و موسیقی و سینما و هنری که دنبال می‌کنند، بیندازند.

فرهنگی که حکومت آن را نمایندگی می‌کند کم‌تر از سیاست و اقتصاد و سایر عرصه‌ها مردم را به ستوه نیاورده و یکی از دلایل اصلی انزجار مردم از این حکومت است. حجاب به‌عنوان یکی از مظاهر همین فرهنگ ایرانی – اسلامی این‌چنین توسط زنان در ایران زیر ضرب قرار گرفته است. امروز جنبش عظیم خلاصی فرهنگی در ایران در جریان است که با خلاص‌شدن از شر کلیت این رژیم به پیروزی خواهد رسید.

 

سردبیر این شماره: سوسن صابری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *