زنان تاریخ ساز، زنانی از جنس پولاد - آذر پویا

زنان تاریخ ساز، زنانی از جنس پولاد – آذر پویا

مندرج در ژورنال شماره ۶۳۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

انقلاب زن زندگی آزادی در رگهای جامعه جهانی در جریان است و هر روز این سیل خروشان از جائی سر بیرون میزند و توجه جهانیان را بخود جلب کرده، جوایزی را به خود اختصاص میدهد.

آخرین مورد، جایزه سوسک طلائی است که هر ساله به برترین محصولات سینمائی در سوئد داده میشود. مارال نصیری بعنوان بهترین هنرپیشه زن سال ۲۰۲۳ برنده جایزه امسال بود. مارال که در کودکی بهمراه مادرش زندانهای جمهوری اسلامی را تجربه کرده است با نوشتن نام ۷۱ زندانی سیاسی بر بدنش برای دریافت جایزه بروی صحنه رفت و ضمن تقدیراز زندانیان سیاسی وفعالین انقلاب زن زندگی آزادی جایزه اش را به این عزیزان تقدیم کرد. ما ضمن تبریک به مارال نصیری برایش آرزوی موفقیتهای بیشتری داریم.

مارال اولین نفر نبود و یقینا آخرین کسی هم نخواهد بود که جایزه میگیرد. پیشتر دیدیم که استاد بزرگ شطرنج سارا خادم الشریعه مدال نایب قهرمانی خود در مسابقات بلیتز اروپارا به الهه محمدی و نیلوفرحامدی، دو خبرنگار شجاعی که به تازگی از زندان آزاد شده اند تقدیم کرد. جایزه نوبل نرگس محمدی و جایزه ساخاروف به زنده یاد مهسا امینی را هم فراموش نکرده ایم.

از طرفی، ایستادگی و جسارت سپیده رشنو روزنامه نگار و نویسنده را در مقابل ماموران “بهشت اجباری” دیدیم، سپیده دستگیر و شکنجه شد از او اعترافات اجباری گرفتند و با صورت ورم کرده و کبود در معرض دید عموم قرار دادند تا درس عبرتی برای دیگران باشد. هزاران نفر به حمایت از او برخاستند ، حاکمان سراسیمه آزادش کردند و زنان جوان دیگری از او درس شجاعت و ایستادگی آموختند. سپیده مجددا به جرم گناهان نکرده زندانی شد ولی دیوارهای بلند زندان هم نتوانست صدای او را خاموش کند. در شرح ماجرای سفربه زادگاهش روحیه ایستادگی و جسارتش تحسین برانگیز است.

رویا حشمتی استوره دیگری است که نام غرور آفرینش در مدیای اجتماعی دست بدست میگردد. میبینیم چگونه با زمزمه سرود رهائی زن، درد ۷۴ضربه شلاق را قابل تحمل میکند و شکنجه گران را بسخره میگیرد. پیشترنیز سپیده قلیان این نماد شور و شهامت بلافاصله بعد از آزادیش فریاد “خامنه ای ضحاک” سر داده بود. به این لیست میتوان نام صدها زن مبارزی را اضافه کرد که از انقلاب ۵۷ تا کنون پرچم آزاده گی را برافراشته نگهداشته اند. تاریخ آزادی جامعه با نام این عزیزان عجین شده است. این پرچم را تا تحقق بخشیدن به دنیای زیبای رویاهایمان زمین نخواهیم گذاشت.

 

سردبیر این شماره: آذر پویا

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *