مازوت‌سوزی جنایت است!- سینا پدرام

مازوت‌سوزی جنایت است!- سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۶۳۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

 

به گزارش خبرگزاری‌ها و ویدئو های پخش شده در مدیا اجتماعی تعدادی از ساکنان اراک در اعتراض به آلودگی هوای این شهر بر اثر مازوت‌سوزی در نیروگاه شازند، روز سه‌شنبه ۲۶ دی‌ماه بار دیگر به خیابان‌ها آمدند. شهروندان ساکن اراک در هفته‌های اخیر دو تجمع اعتراضی دیگر نیز داشتند که با حمله نیروهای انتظامی همراه بود.

استفاده از سوخت‌های فسیلی از جمله مازوت، در نیروگاه‌های مختلف ایران که بیشترشان قدیمی و فرسوده هستند، به آلودگی هوا از طریق تولید گازهای فسفری و گوگردی دامن زده است. اینکه یک جنایت خاموش و گسترده در سرتاسر ایران به وقوع می‌پیوندد و هر روز به ابعاد آن افزوده می‌شود، بر هیچ ناظر بی‌طرفی پوشیده نیست. اما بی‌طرفی نیز افاقه نمی‌کند. باید کاری کرد و این کار بی‌هیچ تردیدی نیاز به مشارکت هر چه بیشتر مردم دارد.

می‌توان به سراغ راه‌حل‌های پزشکی و غذائی برای مقابله با آلودگی هوا و دیگر آلودگی‌های محیط زیستی رفت و لیستی از مواد غذائی و دارویی برای کمتر کردن مخاطرات حاصل از آلودگی هوا پیدا کرد. اما چند در صد از شهروندان ایران واقعاً چنین امکانی را دارند. ۹۹ درصد جامعه برای تهیه ساده‌ترین مایحتاج زندگی همواره درگیر هستند.

فجایع محیط زیستی در ایران بعد میلیونی دارد و بدون به میدان آمدن میلیون‌ها انسانی که ناخواسته در معرض این تعرض جسمی و روحی قرار دارند، پایانی برای آن قابل‌تصور نیست. اعتراضات عمومی در شهرهای مختلف جایگاه ویژه‌ای در مبارزه بر علیه این جنایت سیستماتیک دارد. سازماندهی مردم محلات و شهرها بر محور خواسته‌های رفاهی و محیط زیستی راهکاری مؤثر برای جلوگیری از فجایعی است که منتظر وقوع هستند.

خواست مردم اراک و خواست مردم قره قشلاق سلماس و دیگر شهرها و استان‌های ایران، حق داشتن محیط زندگی پاک و بدون آلودگی است. این خواست با سیاست‌های رژیم اسلامی که تماماً در خدمت منفعت آیت‌الله‌های میلیاردر است، در تضاد پایه‌ای قرار دارد. اما برای تحقق هر خواستی نیاز به سازماندهی در شبکه‌های اجتماعی بر حول این خواست‌های مشخص نقش کلیدی را می‌تواند ایفا کند.

 

سردبیر این شماره: آذر پویا

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *