کریم سیاحی و صدای پُرطنین کارگران - یاشار سهندی

کریم سیاحی و صدای پُرطنین کارگران – یاشار سهندی

مندرج در ژورنال شماره ۶۳۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

“این صدای من، صدای همه مردان و زنان کارگران ایرانه”. این فریاد یکی از کارگران فولاد اهواز، کریم سیاحی، در جمع اعتراضی این کارگران دربازار اهواز در سال ۹۷ است. کریم سیاحی یکی از سمبل های اعتراضات کارگران فولاد اهواز است که یکصدا فریاد می زدند و می زنند “ما کارگران آهنیم، ریشه ظلمو میکنیم.”

وقتی کریم به سخن در می آمد همه گوش میشدند. در یکی از تجمعات کارگران فولاد در سطح شهر، کریم در قدردانی از دانشجویان شاخه گلی به آنها تقدیم کرد و گفت: “این شاخه گل تقدیم به دانشجویانی است که صدای حق ما را شنیدند و کنار ما ایستادند. و این خار به چشم کسانیکه جلوی شما را گرفتند و میخواستند مانع شوند. ما هم خار میشویم توی چشمشان.”

کریم سیاحی بارها بازداشت و از کار اخراج گشت. در سال ۹۷ یا یورش شبانه به منزل کارگران ۱۵ نفر از کارگران مبارز فولاد اهواز دستگیر شدند که یکی از آنها کریم سیاحی بود که با مبارزات و اعتراضات کارگران فولاد اهواز همکارانشان آزاد شدند. در دور جدید اعتصاب کارگران فولاد اهواز یکی از خواستهایشان بازگشت کریم سیاحی به سرکار بود. اما تاکنون محقق نشد و خود کریم سیاحی برای گرفتن حق خود، یعنی بازگشت به کار تصمیم به تحصن شبانه روزی در مقابل شرکت فولاد اهواز گرفت. اما بی خبر از او مسئولان شرکت پدر و مادر او را فرا میخوانند و قول میدهند که تا دوشنبه ۲ بهمن به سرکار برگردد و کریم تنها وتنها به احترام قول پدر و مادرش تحصن خود را شکست اما چون میداند “مسئولین این مملکت” از ریز و درشت وعده هایشان برای سردواندن و وقت کشی است، تاکید کرد اگر به وعده خود عمل نکنند تحصن خود را تا به آخر ادامه خواهد داد.

اینکه مسئولان شرکت فولاد به سرعت دست به کار شدند و از پدر و مادر کریم سیاحی مدد خواستند نشان از ترس آنهاست که مبادا مجددا شعله اعتصاب در میان کارگران فولاد اهواز که تجربه پیروزی در اعتصاب را هم چشیده اند بالا بگیرید. تا اینجا حمایتهای زیادی از کارگران شده اما صدای کریم باید انعکاس بیشتری یابد. باید تا به آخر از “یکی از حنجره های قدرتمند حقوق پایمال شده کارگران فولاد” حمایت کرد. صدای کریم تنها برای حق خواهی کارگران بلند شده است باید این صدا پژواک بلندتری یابد. برگشت به کار کریم سیاحی یعنی تحقق کامل پیروزی کارگران فولاد.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *