۱۵ کشور و ۴۱ شهر علیه اعدام در ایران - حسن صالحی

۱۵ کشور و ۴۱ شهر علیه اعدام در ایران – حسن صالحی

مندرج در ژورنال شماره ۶۳۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

روز بیستم ژانویه ۲۰۲۴ – اول بهمن ۱۴۰۲ آخرین روز و در واقع نقطه اوج کارزاری بود که بمدت یک هفته از سوی ۱۰۰ نهاد، ارگان و حزب سیاسی و حدود ۷۵۰ فعال سیاسی فراخوان داده شده بود. در ۱۵ کشور دنیا و در ۴۱ شهر مخالفین جمهوری اسلامی با اجرای برنامه های متفاوت و همچنین برگزاری میتینگ های خیابانی صدای اعتراض خود را علیه رژیم اعدام اسلامی  و اعدامهای فزاینده در ایران بلند کردند.

این کارزار گوشه ایی از قدرت و اتحاد جمعی ما را به نمایش گذاشت که با اتکا به آن می توان ماشین آدمکشی جمهوری اسلامی را به توقف کشاند. اعدامهای جنایتکارانه خشم همه را برانگیخته است و این کارزار امکانی را فراهم آورد که مردم این خشم و اعتراض را در دهها شهر به نمایش بگذارند.

جمهوری اسلامی اتکایش به اعدام و زندان است و مبارزه علیه اعدام یکی از مهمترین عرصه های مبارزه سیاسی در ایران است. بی دلیل نیست که فعالین سیاسی با عقاید و باورهای سیاسی مختلف با انگشت گذاشتن روی موضوعی که درد همه ماست موفق شدند که به یک حرکت بزرگ در خارج کشور دست بزنند. فعالین این کارزار اعلام کرده اند که به فعالیتهای خود ادامه  خواهند داد و اتحاد و دستاوردهای بدست آمده در این کارزار را به دستمایه ای برای انجام کارهای بزرگتر و اتحادی وسیعتر علیه اعدام ها در ایران تبدیل می کنند.

این کارزار پس از فروکش نسبی اعتراضات خیابانی، انرژی تازه ای به جنبش انقلابی زن زندگی آزادی بخشید. در خارج کشور در مدت کوتاهی بسیاری دست بکار شدند و اتحاد کم نظیری را نشان دادند، بطوریکه همه بر تداوم این فعالیت متحدانه تاکید دارند. از سوی دیگر تحت تاثیر این کارزار تحرک جدیدی در اعتراض به اعدامها در ایران شکل گرفت که صدور بیانیه هایی از سوی تشکل های کارگری و اجتماعی، کانون نویسندگان و فعالین مدافع حقوق زن و بالا گرفتن فضای اعتراض علیه اعدام نمونه هایی از بروزات آن هستند.

جویبارهای متعدد فعالیت  می توانند بهم بپیوندند و به رودخانه ای خروشان علیه جمهوری اسلامی مبدل شوند. کارزار یک هفته اعتراضی جهانی علیه اعدام ها در ایران این امید و آرزو را تقویت کرد و چشم انداز نوید بخشی در مقابل چشمان همه ما گشوده است. قدم بعدی می تواند این باشد که با تمرکز بر عاجل ترین پرونده های محکومین به اعدام  در شهرهای بیشتری اعتراض برپا داریم و جان آنها را  نجات دهیم. هنوز جای بسیاری از احزاب و آزادیخواهان و نهادهای انساندوست در این کارزار خالی است، همه را به پیوستن به این کارزار دعوت می کنم.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *