سید مالک موسوی کیست؟ - کیوان جاوید

سید مالک موسوی کیست؟ – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۶۳۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

هفته پیش، شعبه دوم دادگاه انقلاب دزفول در استان خوزستان، برای یک جوان ۲۳ساله که شغل او هندوانه‌فروشی کنار جاده بود، به اتهام “بغی” (قیام مسلحانه یا فعالیت گسترده که اساس نظام را تهدید کرده باشد)، حکم اعدام صادر کرد. سید مالک (محمد) موسوی (داورشناس) متهم شده که با دوستش عباس خسرجی، یک پایگاه بسیج را در شاوور، واقع در شهرستان شوش، آتش زده است.

سید مالک فقط ۲۳ سال دارد و تا زمانی که به بند کشیده نشده بود با زحمت زیاد می‌توانست لقمه نانی به دست آورد تا خود و خانواده‌اش از مرگ جان بدر برد. مالک از کودکی طعم تلخ فقر و رنج و نابرابری فاحش را در استان خوزستان چشیده است. اولین‌بار ۱۶ساله بود که به اتهام تبلیغ علیه نظام بازداشت شد و دست‌کم ۲ ماه را در سلول انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات گذراند. مالک در نوجوانی چهره کریه فقر و تبعیض را در وجود حکومت اسلامی بازیافت و علیه آن بپا خاست. این جوان همچون همه مردم خوزستان و سراسر ایران، حکومتی را در برابر خود دید که با همه جلوه‌های زندگی انسانی سر ستیز داشت. حکومتی ضد شادی، حکومت بازتولیدکننده عزای عمومی، حکومت برپاکننده چوبه‌های دار و زندان و شکنجه.

در روزهای پُر جوش‌وخروش انقلاب زن زندگی آزادی مالک نیز همچون بخش اعظم مردم ایران علیه جنایت سازمان‌یافته حکومتی به خیابان آمد و علیه فقر و ستم و نابرابری به رود جوشان اعتراضات خیابانی پیوست. مالک همراه با دوستش عباس خسرجی متهم‌اند که پایگاه بسیج شاوور را به آتش کشیده‌اند. عباس به دلیل مشارکت در آتش‌زدن این پایگاه بسیج به ۱۰ سال زندان محکوم شد و سید مالک محکوم‌به‌اعدام گشت.

حکم اعدام مالک و همه زندانیان سیاسی محکوم‌به‌اعدام تنها یک دلیل ساده دارد. تلاش برای بقا از سوی یک رژیم درمانده که از هر سو در محاصره مردم است. رژیم اسلامی با اجرای اعدام‌ها نمی‌تواند این مردم عاصی و خشمگین و آگاه را از مبارزه بی‌امان باز بدارد. مردم چاره‌ای جز سرنگونی این حکومت ندارند.

تا روز سرنگونی رژیم اسلامی صدای همه محکومان به اعدام باید در جهان طنین‌انداز باشد و این محکومین نباید گمنام بمانند. سید مالک (محمد) موسوی (داورشناس) یکی از آن انقلابیونی است که کمتر صدایش شنیده شده است. صدای این جوان در خطر اعدام باشیم.

 

سردبیر این شماره: سوسن صابری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *