اهداف دیدار رئیسی با اردوغان! - محسن ابراهیمی

اهداف دیدار رئیسی با اردوغان! – محسن ابراهیمی

مندرج در ژورنال شماره ۶۳۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

ابراهیم رئیسی، برای شرکت در نشست هشتم شورای‌عالی همکاری اقتصادی میان ترکیه و ایران، به ترکیه رفت. اهداف این سفر چه‌ها بودند و آیا آن اهداف متحقق خواهند شد؟ رئیسی در اظهاراتش به این اهداف اشاره کرده است: گسترش مناسبات اقتصادی، گسترش همکاری فرهنگی برای مقابله با توطئه‌های اسلام‌ستیزانه، مبارزه با تروریسم، و مسئله فلسطین و قطع شریان‌های حیاتی اسرائیل!

افزایش مناسبات اقتصادی؟ این هدف روی هواست. چون جمهوری اسلامی اقتصاد را به محل تأمین موشک و راکت برای باندهای تروریستی در منطقه و رقابت باندهای حکومتی برای سهم بیشتر از چپاول در داخل تبدیل کرده است. افزایش مناسبات اقتصادی در چنین شرایطی در رده ادعاهای پوچ جمهوری اسلامی است.

همکاری فرهنگی برای مقابله با اسلام‌ستیزی؟ کدام‌یک می‌خواهد به دیگری در این زمینه کمک کند؟ اردوغان که در خود ترکیه عملاً در هدف اسلامیزه کردن جامعه و در هم شکستن فضای سکولاریستی شکست‌خورده است. جمهوری اسلامی هم که به بزرگ‌ترین ستاد جهانی قوی‌ترین جنبش علیه اسلام و حکومت مذهبی تبدیل شده است.

مبارزه با تروریسم؟ این دیگر شوخی است. اردوغان خود کارنامه حمایت از باندهای تروریستی سنی در سوریه را زیر بغل دارد. داعش در پناه تانک‌های ارتش ترکیه تا آستانه تسخیر کوبانی و تکرار جنایاتش در عراق پیش رفت. جمهوری اسلامی هم که مفتخر است به اکثر باندهای تروریست اسلامی پول و بمب و موشک می‌رساند!

مسئله فلسطین و قطع شریان‌های حیاتی اسرائیل؟ بله، این حتماً یک هدف مهم این سفر است.

مسئله این است که جمهوری اسلامی برای جبران باختش در جنگ غزه، به مردم بی‌گناه در سوریه و عراق و پاکستان موشک زد تا به‌عنوان “انتقام سخت” جا بزند که با موشک زنی متقابل پاکستان و واکنش تند مقامات عراقی و محکومیت توسط اتحادیه عرب پاسخ گرفت. خامنه‌ای هم از دولت‌های “عربی و اسلامی” خواست شریان‌های اقتصادی اسرائیل را قطع کنند که برایش تره هم خُرد نکردند.

دیدار رئیسی با اردوغان و بوق و کرنای دستگاه تبلیغاتی حکومت، تلاشی مذبوحانه برای کم‌رنگ کردن همین انزوای سیاسی است. اردوغان و خامنه‌ای در مناقشات منطقه‌ای مثل جنگ آذربایجان و ارمنستان و موقعیت بشار اسد در سوریه، هرگز در یک صفحه نبوده‌اند و دررابطه‌با جنگ غزه هم تماماً در یک صفحه نیستند. اردوغان اگر چه حامی حماس است، اما مناسبات اقتصادی ترکیه و اسرائیل در همین دوره بیشتر هم شده است. حتی در این مورد هم اردوغان نمی‌تواند به داد جمهوری اسلامی برسد!

 

سردبیر این شماره: آذر پویا

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *