بازماندن ده ها هزار کودک معلول از تحصیل - سیاوش آذری

بازماندن ده ها هزار کودک معلول از تحصیل – سیاوش آذری

مندرج در ژورنال شماره ۶۳۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

بنا بر اظهارات معاون وزیر آموزش و پرورش رژیم ۱۵ درصد از ۲۰۰ هزار کودکی که در دوره ابتدایی از تحصیل باز مانده اند کودکانی هستند که به دلیل معلولیت شدید قادر به ادامه تحصیل نیستند. به عبارتی دیگر۳۰ هزار دانش آموز به خاطر معلولیت قادر به ادامه تحصیل نیستند.

البته جناب معاون کوچکترین اشاره به اینکه چه امکاناتی برای جذب کودکان معلول به تحصیل و ادغام آنان در سیستم آموزشی و متعاقب آن در جامعه فراهم گشته و یا اینکه وزارتخانه و دولت متبوع ایشان چه راهکاری برای این امر مد نظر دارند نکرده است. رژیم اسلامی و دم و دستگاه آموزشی و اداری آن کوچکترین علاقه ای به ارائه راه حل برای مشکلات معلولین ندارد.

وضعیت معلولین در یک جامعه و مقیاس ادغام و مشارکت آنان در زندگی و امور اجتماعی نشانه درجه انسانیت یک سیستم اجتماعی است. فراهم کردن امکاناتی که مشارکت معلولین در امور جامعه، از تحصیل تا تولید مادی، هنری و علمی را تسهیل نماید از وظایف فوری جامعه و دولت است. هر فرد با توانایی ها و محدودیت های ویژه خود به دنیا می آید و جامعه مسئول پرورش همه ظرفیت های انسانی این افراد و برخوردار نمودن آنها از امکان دسترسی به تمامی مواهب زندگی اجتماعی است.

مشکلات پیش روی معلولین و حل آنان تنها مربوط به معلولین نیست، این مشکل کل جامعه است و نحوه برخورد جامعه و دولت به این معضلات نشانگر نحوه درک جامعه از خود است. در سال های اخیر فعالین حقوق معلولین به طرق مختلف اعتراضات و مطالبات خود را بیان داشته اند. اما این کافی نیست. لازم است که فعالین اجتماعی و سیاسی در هر حوزه به دفاع از مطالبات و اعتراضات این بخش از جامعه بپردازند و حل مشکلات معلولین را در دستور کار خود قرار دهند. مسلما جمهوری اسلامی خود بزرگترین مانع بر سر راه ادغام انسانی معلولین در امور اجتماعی و برقراری یک جامعه انسانی است اما با این حال باید با حمایت وسیع و عملی از معلولین و مطالباتشان رژیم را واداربه گوش سپردن به این مطالبات نمود. تخصیص بودجه کافی برای این امور با پایان دادن به موشک پراکنی و حمایت مالی و تسلیحاتی از جنبش های اسلامی تروریستی در منطقه و پُر کردن جیب آخوند میلیاردرها و آقا زاده ها و صرف پولهای کلان برای سرپا نگاه داشتن دستگاه سرکوب و تولید و توزیع جهل و خرافات بسادگی امکانپذیر است.

 

سردبیر این شماره:کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *