قاتلین همدیگر را تبرئه می‌کنند - آذر پویا

قاتلین همدیگر را تبرئه می‌کنند – آذر پویا

مندرج در ژورنال شماره ۶۴۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

خبرگزاری رکنا: مردی در تبریز فرزند ۱۷ساله اش را به دلیل آرایش زنانه و اعلام جنسیتش به‌عنوان کوییر کُشت و خود را به پلیس معرفی کرد. این مرد هم اکنون در بازداشت به سر می‌برد.

خبر آشنائی است! بارها دیده و شنیده‌ایم که اعضای مذکر خانواده به دلایل ناموسی و به بهانه حفظ آبرو و البته با تکیه به قوانین ضدبشری جمهوری اسلامی، با خیال راحت به قتل دیگر اعضای خانواده که عمدتاً زن و یا در مواردی کوییر بوده‌اند اقدام کرده و با سری افراشته خود را به پلیس معرفی کرده‌اند.

علی نجفی شهردار سابق تهران را حتماً به یاد دارید که همسرش را در خانه کُشت، خود را به پلیس معرفی کرد و در آنجا با چای و شیرینی از او پذیرائی کردند. پدر رومینا اشراقی نیز بعد اینکه سر دختر ۱۴ ساله‌اش را با تبر از تن جدا کرد خود را به پلیس معرفی کرد. در سال‌های گذشته نیز از اجرای انواع مجازات علیه افراد کوییر، گزارش‌های مختلفی پخش شده است. در آبان ۱۳۸۴ دو جوان ۲۴ و ۲۵ساله به نام‌های “مختار ن.” و “علی الف.” به اتهام رابطه همجنس‌گرایانه در گرگان در ملأعام اعدام شدند. در اردیبهشت ۱۴۰۰ نیز علیرضا فاضلی منفرد، جوان همجنس‌گرای ۲۰ساله در اهواز، به دلیل گرایش جنسی‌اش به دست مردان خانواده خود به قتل رسید. از قتل‌های ناموسی علیه جامعه رنگین‌کمانی‌ها در ایران آمار دقیقی در دست نیست چرا که اغلب این جنایات از طرف اعضای خانواده پنهان می‌ماند.

نمونه‌های زیادی ازاین‌دست را می‌شود برشمرد که همگی به علت وجود منحوس جمهوری اسلامی و قوانین متحجرش اتفاق افتاده است. قتل پارسای ۱۷ساله به دست پدرش نیز در آسمان بی رعد اتفاق نیفتاده است.

یکی از مهم‌ترین اقدامات فعالین جنبش‌های اجتماعی می‌تواند سازمان‌دادن اعتراضات گسترده با خواست جرم‌زدایی از جامعه رنگین‌کمانی‌ها در ایران باشد. افرادی که فقط به علت جنسیتشان همیشه از جامعه طرد، مورد تبعیض‌های اجتماعی و فشارهای خانوادگی بوده‌اند.

فعالین علیه اعدام می‌توانند و باید در این‌گونه موارد نیز به میدان آمده و جلوی چنین فجایعی را بگیرند همانطور که دیدیم حکم اعدام ساره همدانی و الهام چوبدار، کسانی که به اتهام هم‌جنس‌گرایی به اعدام محکوم شده بودند با عکس‌العمل گسترده بین‌المللی روبرو شد و جمهوری اعدامی را وادار به عقب‌نشینی کرد. می‌توان با حمایت‌های گسترده مردمی و با مبارزه با عقب‌ماندگی‌های فرهنگی – مذهبی جمهوری اسلامی از حقوق جامعه رنگین‌کمانی‌ها حمایت و از قتل‌های ناموسی بیشتری جلوگیری کرد.

 

سردبیر این شماره: آذر پویا

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *