مادران اَبَر قهرمان - سیما بهاری

مادران اَبَر قهرمان – سیما بهاری

مندرج در ژورنال شماره ۶۴۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

امجد حسین پناهی برادر رامین حسین پناهی در صفحۀ اینستاگرامش نوشته: “دایه شریفه مادر دادخواه رامین حسین پناهی که همراه دخترانش به شهرستان کامیاران برای دیدار خانوادۀ پژمان فاتحی رفته بودند، بازداشت و مجددا به ادارۀ اطلاعات سنندج منتقل شدند.”

این روزها فضای مدیای اجتماعی خیلی عجیب است. صفحه های مختلف پُر از عکسهای زندگیهای پرپر شده توسط حکومت است. این عکسها و خبرهایی که منتشر میشوند غم سنگینی به دلها مینشاند. فضا عجیب است چرا که در صفحه های بعدی مادران جسوری را میبینی که با سندهای جنایات رژیم در دست، دارند شجاعت و امید به جامعه تزریق میکنند. این مادران آنچنان با صلابت در چشم دشمن نگاه میکنند و از فرزندانشان میگویند که رژیم تا دندان مسلح و جانی را میلرزاند. گوهر عشقی فراخوان میدهد که با اسلحۀ اعتصاب به میدان بیائید و رژیم درمانده را به زانو درآورید. و دایه شریفه با قامتی استوار و با قلبی پُر از همدردی به دیدار خانوادۀ پژمان فاتحی از اعدام شدگان ۹ بهمن میرود. رژیم از این کوههای استوار میترسد. همانطور که از پیکرهای اعدام شدگان میترسد. از گورستانها میترسد. از صدای دادخواهان میترسد. حکومت میبیند که صدای دایه شریفه و گوهر عشقی ماه منیر مولایی راد و مادر پژمان قلی‌پور که فریاد بر آورد: “از ما بترسید. ما کابوس شماییم”، از مرزها و از سدهای حکومت عبور کرده و امید به سرنگونی را در دلها زنده نگه داشته است.

حکومت جنایتکار اسلامی خانه ها را بی عشق، پارکها را بی قهقه کودکان و شهر را بی امید میخواهد. و این مادران با خودشان عشق و امید و شادی می پراکنند. دایه شریفه با پلاکاردی در دست میگوید “با تفنگها و طنابتان راه رسیدن به آزادی را نخواهید توانست گرفت.” او میگوید “رامین من را اعدام کردید، هزاران رامین متولد شدند.”

حکومت میداند امروز که دایه شریفه را بازداشت کرد، در درون زندان، او در میان حلقه محبت و عشق دهها رامین و یاران رامین قرار خواهد گرفت. میداند که باورمندان به رامین و راهش، و باورمندان به هزاران جانباخته و شکنجه شده و زندانی و میلیونها انسانی که خوشبختی را برای همه میخواهند، قلبشان با همان ضرب آهنگ قلب دایه شریفه می تپد. اینها حکومت را میترساند. دایه شریفه میگوید با زندان و طناب دار جلو آزادی را نمیتوانید بگیرید. و میلیونها مشت رو به آسمان میگویند قتل و شکنجه و زندان دیگر اثر ندارد. جامعه تصمیمش را گرفته است. توسط همین مردمان ساده و مصمم به زیر کشیده خواهید شد.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *