نامه زندانیان زندان قزلحصار به الناشف - حسن صالحی

نامه زندانیان زندان قزلحصار به الناشف – حسن صالحی

مندرج در ژورنال شماره ۶۴۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

ده زندانی سیاسی در زندان قزلحصار در یک نامه سرگشاده به الناشف، معاون کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل از او دعوت کرده‌اند که در سفر به ایران، از این زندان دیدن کند. آنها گفته اند: “هر گونه گزارش‌دهی یا نتیجه‌گیری در موضوع اعدام زندانیان در ایران، بدون بازدید از زندان قزلحصار و گفت‌وگو با شاهدان نقض حقوق بنیادین بشر در زندان، معتبر نخواهد بود.”

در آستانه سفر معاون کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل نامه های متعددی از جانب نهادهای مختلف و از جمله ندای زنان ایران برای وی ارسال شده است که هر یک از آنها حاوی یک پیام ساده است: در دیدار از ایران واقعا صدای بشر له شده باشید و نه چیز دیگر!

همین فضای اعتراضی باعث شد که دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل نسبت به نگرانی ها پیرامون سفر خانم الناشف پاسخ دهد. این دفتر گفته است که “انجام ماموریت کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل مستلزم دیدار و گفت‌وگو با همکاران دولت‌ها، از جمله مقام‌های قضایی و شرکای سازمان ملل است.”

اینکه معاون کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در این سفر با مقامات حکومت اسلامی دیدار کند و یا خیر مسئله اصلی نیست. مسئله اصلی این است که آیا ایشان بعنوان کسی که می خواهد به دو موضوع مهم انسانی در ایران، یعنی اعدام و موقعیت تحت ستم زنان، رسیدگی کند حاضر است با زندانیان سیاسی زیر تیغ اعدام و یا زندانیان سیاسی زن زندان اوین، منجمله نرگس محمدی و یا قربانیان مستقیم آپارتاید جنسیتی در ایران دیدار کند؟ دیدار با نمایندگان حکومت های مستبد همواره وجود داشته است و هیچ نظام استبدادی همچون جمهوری اسلامی با نصیحت های سازمان ملل به رعایت حقوق بشر ملزم نشده است. این دیدار مستقیم با قربانیان این نظام و بازتاب درد و رنج بیشمار این قربانیان است که می تواند به نوبه خود عامل فشاری بر جمهوری اسلامی باشد.

برنامه سفر خانم الناشف هر طور چیده شده باشد مردم معترض در ایران تصمیم خود را گرفته اند. هم اینک در شبکه های اجتماعی در محل اقامت موقت ایشان در تهران و آدرس های مرتبط با سازمان ملل در تهران فراخوان به برپایی تجمع و اعتراض داده شده است. سفر الناشف فرصتی است که مردم صدای اعتراض خود را علیه انسان ستیزی جمهوری اسلامی بلندتر کنند. تا زمانی که این مردم در صحنه اند هیچ نیرویی نخواهد توانست از بالای سر مردم ساز دیگری بزند!

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *