آیا خطر جنگ منطقه را تهدید می‌کند؟ - محسن ابراهیمی

آیا خطر جنگ منطقه را تهدید می‌کند؟ – محسن ابراهیمی

مندرج در ژورنال شماره ۶۴۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

بعد از حمله کتائب حزب‌الله به یک پایگاه آمریکا در اردن و کشته‌شدن سه سرباز، دولت آمریکا با ۸۵ حمله به مواضع نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در عراق و سوریه پاسخ نظامی‌اش را آغاز کرد. آیا منطقه در آستانه جنگی گسترده است که یک پای آن جمهوری اسلامی خواهد بود؟ این سؤالی است که مجدداً به موضوع داغ رسانه‌ها و البته نگرانی مردم منطقه تبدیل شده است.

اگر چه این حملات، بسیار گسترده‌تر از پاسخ‌های قبلی به موشک‌پرانی باندهای اسلامی به مواضع آمریکا در عراق و سوریه است، اما حاکی از یک شیفت استراتژیک دولت بایدن در قبال جمهوری اسلامی نیست. اولاً، بایدن در اظهارات مکرر علنی‌اش منظماً اعلام می‌کند که خواهان جنگ در منطقه نیست. ثانیاً، نوع عملیات نظامی هم با سیاست همیشگی دولت بایدن در قبال جمهوری اسلامی هماهنگ است.

نوع عملیات شباهت‌هایی به گاوبندی “عین الاسدی” دارد. همان روشی که جمهوری اسلامی در “انتقام سخت” قتل قاسم سلیمانی به کار برد. بایدن یک هفته دارد به دشمنی که قرار است علیهش عملیات نظامی انجام دهد، اطلاع می‌دهد که داریم میاییم سراغتان! طرف مقابل باید خیلی ابله باشد که در هفت روز فرصت طلائی خودش را جمع‌وجور نکند!

سیاست دولت باید همان است که تا کنون بوده است: ممانعت از اتمی شدن جمهوری اسلامی و مهار منطقه‌ای آن بدون واردشدن به یک جنگ منطقه‌ای. همچنین، دولت بایدن ورود مستقیم آمریکا به یک جنگ در خاورمیانه را به ضرر موقعیت حزب دمکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌داند که نزدیک می‌شود.

جمهوری اسلامی چطور؟ چه شده است که سران همیشه رجزخوان جمهوری اسلامی، در این دو روز به‌جای عربده‌های “انتقام سخت”، فعلاً فقط “اقدامات ماجراجویانه” آمریکا را “محکوم” می‌کنند و درس استراتژی می‌دهند که آمریکا دچار “خطای راهبردی” شده است؟

هنوز شعارهای انقلاب زن زندگی آزادی در گوش‌های حکام اسلامی طنین‌انداز است. می‌دانند که دشمن داخلی در کمین است. می‌دانند حتی اگر تمام دنیا علیه جمهوری اسلامی هجوم بیاورد، از نظر این مردم “دشمن ما همین‌جاست”! غریزه بقا در میان سران جمهوری اسلامی حکم می‌کند که همین سیاست منطقه‌ای تاکنونی توسط باندهای اسلامی وابسته را پیش ببرند.

علی‌رغم تصویر فوق، سیاست‌های تروریستی جمهوری اسلامی همیشه می‌تواند اوضاع را به سمت پرتگاه جنگ سوق دهد. روشن است که وقتی حکومت اسلامی به گور سپرده شود، پای مهم جنگ در منطقه نابود شده است. هر نیروی سیاسی مسئولی باید برای تحقق این هدف تلاش کند.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *