تجمعات اعتراضی در مجتمع گاز پارس جنوبی - شهلا دانشفر

تجمعات اعتراضی در مجتمع گاز پارس جنوبی – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۶۴۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

با میدان آمدن کارگران ارکان ثالث دامنه اعتراضات در نفت گسترده‌تر شده است. روز گذشته شنبه ۱۴ بهمن بار دیگر شمار زیادی از کارگران ارکان ثالث، پشتیبانی و رانندگان شرکت‌های پیمانکاری مجتمع گاز پارس جنوبی با دو مطالبه مهم حذف پیمانکاران و افزایش حقوقها که به طور واقعی دو خواست سراسری در نفت و به یک اعتبار در جنبش کارگری است، دست به تجمع زدند.

از همین رو اعتراضات کارگران ارکان ثالث ابعادی فراتر از نفت دارد و فرصت مناسبی برای به میدان آمدن دیگر بخش‌های کارگری بر سر همین مطالبات ایجاد کرده است. بعلاوه با بالاتر رفتن هر روزه هزینه‌های معیشتی مطالبه افزایش دستمزدها در صدر مطالبات کارگران در سطح جامعه قرار دارد. از جمله مطالبه افزایش دستمزد یک موضوع مهم اعتراض کارگران گروه ملی فولاد اهواز بود که خیابان‌های شهر را به لرزه در آورد. بازنشستگان، پرستاران نیز همین مطالبه را دارند و با فرارسیدن موعد تعیین میزان حداقل دستمزدها از سوی شورای‌عالی کار گفتمان بر سر این موضوع داغ‌تر شده است.

نکته مهم این است که یک کانون داغ طرح این مطالبه نفت است. به این اعتبار اعتراضات کارگران ارکان ثالث جایگاه مهمی دارد. این اعتراضات در کنار اعتراضات کارگران رسمی نفت که از هفته دوم مهرماه آغاز شده فضای بالایی از اعتراض در نفت را ایجاد کرده و توجه‌ها را به خود جلب نموده است.

اجرای کامل طرح طبقه‌بندی مشاغل، بهره‌مندی از گاز – بن کارت و شیفت ۱۴ روز کار و ۱۴ روز استراحت برای رانندگان خواست‌های دیگر کارگران ارکان ثالث نفت است که عملاً در جهت عقب زدن بیشتر قلدری‌های پیمانکاران و افزایش دریافتی‌های آنان قرار دارد.

تجمع قبلی کارگران مجتمع گاز پارس جنوبی در هفتم بهمن روی دارد که در یک از پالایشگاه‌ها با برخورد امنیتی حراست روبرو شد. اما کارگران ایستادند و بر تداوم مبارزاتشان تأکید کردند. متعاقباً در هشتم بهمن‌ماه کارگران ارکان ثالث نفت و گاز گچساران در همبستگی با همکارانشان در پارس جنوبی تجمع بزرگی بر پا داشتند.

بدین ترتیب دیوارهای پادگانی نفت را کارگران شکسته‌اند و این خود اتفاق مهمی در این مرکز کلیدی کارگری و شاهرگ اقتصادی حکومت است. اتحاد و همبستگی مبارزاتی بخش‌های مختلف نفت با هم و نیز ایجاد شوراهای سازماندهی اعتراضات در تمام بخش‌های نفت و هماهنگی سراسری مبارزاتی آنها با یکدیگر گام‌های مهمی در جهت سراسری شدن اعتراضات در نفت است. از اعتراضات در نفت وسیعاً حمایت کنیم.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *