چه چيزى در ايران پايين خواهد آمد؟ - سینا پدرام

چه چیزى در ایران پایین خواهد آمد؟ – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۶۴۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

محمدرضا فرزین، رئیس بانک مرکزی در تازه‌ترین اظهار نظر خود وعده داده که نرخ ارز به قیمت‌های سابق باز می‌گردد. روز گذشته نیز قائم مقام وزیر کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار گفت: “با ورود دام تولید داخل به زنجیره مصرف امیدواریم از پایان سال جاری و به ویژه بهار سال آینده شاهد کاهش چشمگیر قیمت گوشت باشیم.”

از تبلیغات انتخاباتى و “جو گیر شدن” مقامات رژیم اسلامى بگذریم، سوال ساده اى که یک جواب همیشگى و تاریخى دارد این است که آیا ارزان شدن قیمت کالاها در ایران تحت حکومت رژیم اسلامى ممکن است؟

تاریخ اقتصادى ۴ دهه گذشته جواب منفی به این سوال داده است. به عبارت بهتر اگر روزشمار اقتصادى در اختیار داشتیم و آمار و ارقام را جلو هر نیمه تحلیل گر اقتصادى قرار میدادیم پاسخش به ما صاف و ساده این بود که چهل سال آزگار چنین امرى اتفاق نیافتاده است. لذا نه امسال و نه سال آینده هیچ قیمتى کاهش نخواهد یافت.

با هر موشک و فشفشه ای که در خاورمیانه هوا میشود، قیمت دلار بالا میرود. اسم این پدیده را متخصصان علم سیاست و اقتصاد، “بى ثباتى اقتصادى و سیاسى” نامگذارى کرده اند. حال این بى ثباتى را ضربدر اشتهاى سیاسى جامعه ایران براى ابطال و انقضاء عمر رژیم اسلامى که در ایران و جهان به انقلاب زن زندگى آزادى مشهور شده است کنید تا تصویر دقیقى از نقشه و سپهر سیاسى ایران و رژیم اسلامى در پیش روى هر ناظرى پدیدار شود.

افت و خیز دلار دلایل اقتصادى زیادى در ایران دارد. اما یک عامل این معضل رژیم حاکم دزدسالار اسلامى است. جواب این رژیم تنها افشای ماهیت آن نیست بلکه مصاف هر روزه ای است که در کارخانه ها، بیمارستانها، مراکز صنعتى و بخصوص خیابانها در حال اتفاق است. اگر در سال آینده خبرى باشد، تنها خبر افزایش دلار، قیمت مسکن و مایحتاج عمومى و غیره نیست. بلکه دخالت جامعه و مردم در جاى جاى حیات سیاسى و اجتماعى ایران براى تغییر این اوضاع از پایین است. اعتماد و اعتقاد به تغییر از پایین در بین مردم تکثیر شونده است. همینطور که اعتماد رژیمها براى ادامه حکومت در حال ریزش. دو واقعه در ایران را میتوان بطور قطع پیش بینی کرد: افزایش قیمت ارز و سقوط رژیم. اولى امریست قطعى و دومى قطعى تر.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *