مبارزه برای دستمزدهای بالا، گورکن رژیم اسلامی - سینا پدرام

مبارزه برای دستمزدهای بالا، گورکن رژیم اسلامی – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۶۵۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

 

طبق گزارشات رسیده، محسن باقری نماینده کارگری! در شورای‌عالی کار گفته است باتوجه‌به «نرخ تورم آذرماه»، نرخ سبد معیشت کارگران «۲۳ میلیون و ۵۰۰ تومان» محاسبه شده که این رقم باتوجه‌به ارقام و اعدادِ دی‌ماه، بیشتر خواهد بود.

رقمی که توسط دولت و یا توسط به‌اصطلاح “نماینده کارگری” در شورای‌عالی کار هر سال اعلام می‌شود، جوک بی‌مزه‌ای است که آخر هر سال تکرار می‌شود بی‌آنکه حتی ذره‌ای از واقعیت معیشتی بخش اکثریت طبقه کارگر را منعکس کند. باتوجه‌به تورم اقتصادی سال‌های گذشته، سبد معیشت کارگران به‌مراتب بیشتر از رقم یاد شده است. این در حالی است که به گزارش روزنامه “دنیای اقتصاد” یک کارگر سرپرست خانوار ۴ نفره، برای تهیه یک سبد از حداقل اقلام خوراکی باید حدود ۶۵ درصد از درآمد خود را هزینه کند. بدین صورت است که هر سال میلیون‌ها نفر با فقر مطلق دست‌وپنجه نرم می‌کنند و هرساله میلیون‌ها نفر به زیر خط فقر رانده می‌شوند.

در کشورهای به‌اصطلاح صنعتی چانه‌زنی برای افزایش دستمزدها بین طبقه کارگر و کارفرمایان و یا دولت توسط اتحادیه‌های کارگری انجام می‌شود. اما طبقه کارگر ایران در صدسال گذشته به یمن وجود دیکتاتوری‌های سلطنتی و اسلامی هیچگاه فرصت تشکل در سازمان‌های کارگری سراسری را پیدا نکرده است. اما مکانیسم‌های دیگری از جمله اعتصاب، مجامع عمومی و کمیته‌های کارخانه‌ای جایگزین تشکل‌های سراسری بوده‌اند.

امسال نیز بیشتر از گذشته باتوجه‌به شرایط سیاسی موجود و وضعیت اقتصادی وخیمی که مردم ایران با آن درگیر هستند، مبارزه برای بالابردن دستمزدها در محور توجه فعالین کارگری قرار گرفته است. افزایش دستمزدها بر حسب نرخ تورم کافی نیست. دستمزدها ده‌ها سال است که از تورم اقتصادی عقب‌افتاده است. تنها راه موجود برای تضمین رفاه مردم، تعیین حداقل دستمزد بر اساس سبد معیشتی مناسب یک خانوار کارگری است.

اگر می‌خواهیم زندگی راز بقا نباشد؛ بلکه سرشار از رشد، پیشرفت و موفقیت این نسل و نسل‌های آینده باشد، مبارزه برای دستمزدها متناسب با تقاضاها و ملزومات زندگی مدرن و امروزی بهترین شروع برای سال نو خواهد بود. مبارزه برای دستمزدهای بالا در ایران قطعاً چهره سیاسی‌تر و رو در روتری با رژیم حاکم در ایران به خود خواهد گرفت. شاید هیچ مبارزه اقتصادی مشابهی در ایران این‌چنین سیاسی نباشد.

 

سردبیر این شماره: آذر پویا

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *