ضرورت و مطلوبیت سوسیالیسم - سئوال از حمید تقوایی

ضرورت و مطلوبیت سوسیالیسم – سئوال از حمید تقوایی

مندرج در ژورنال شماره ۶۵۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

کیوان جاوید: چرا سوسیالیست هستید، ضرورت و مطلوبیت سوسیالیسم در چیست؟

حمید تقوایی: در دنیای حاضر هر ۴/۴ ثانیه یک کودک از بیماریهای قابل پیشگیری میمیرد، یا در واقع کشته میشود؛ ثروت ٨ نفر برابرست با ثروت ۵٠ درصد جمعیت جهان، یعنی تولیدکنندگان همه ثروت جامعه؛ تعصبات مذهبی و میهنی قومی و نژادی بیداد میکند و روزی  نیست که زیر این بیرقها در گوشه ای از جهان جنگ و کشتار و نسلکشی جریان نداشته باشد؛ آلودگی محیط زیست  و خطر نابودی کل کره ارض هر روز شدیدتر و خطیر تر میشود و غیره و غیره.  این بیلان کاپیتالیسم در قرن بیست و یکم است.  امروز دیگر نه صرفا رهائی کارگران و توده مردم زحمتکش، بلکه نجات کره ارض و کل بشریت در گرو زیر و رو کردن نظم  سرمایه و جانشین کردن آن با سوسیالیسم است. امروزه سوسیالیسم به شرط بقای نوع انسان و شرط بقای کره زمین تبدیل شده.

این شرایط مستقیما در مطلوبیت سوسیالیسم خود را نشان میدهد. سیاستمدارانی نظیر جرمی کوربین و برنی سندرز، که صریحا خود را سوسیالیست مینامند،  به محبوبترین سیاستمداران در انگلیس و آمریکا تبدیل میشوند؛ مارکس از جانب مردم اروپا بعنوان محبوبترین شخصیت هزاره انتخاب میشود، در بحران ٢٠٠٨ همه، از رسانه ها تا صاحبنظران اقتصادی، به یاد نظریه “سرمایه موهومی” مارکس می افتند و اعلام میکنند حق با مارکس بود؛ آکسفام و کنفرانس داووس هر سال در مورد خطر انفجار اجتماعی بخاطر تفاوت فاحش میان یک ثروت رو بافزایش یک درصدیها و فقر رو به گسترش ٩٩ درصد مردم جهان هشدار میدهند؛ پاپ میگوید کمونیستها، مانند مسیح، از فقرا و ضعفا و به حاشیه رانده شده ها دفاع میکنند؛ و بیل گیتس، صاحب مالتی میلیاردر مایکروسافت، اعلام میکند که  پاسخ گرمایش زمین و خطر نابودی کره ارض، تنها میتواند سوسیالیسم باشد. و همه اینها علیرغم شکست تجربه شوروی و تبلیغات هر روزه جنگ سردی علیه کمونیسم و سوسیالیسم رخ میدهد.

در جامعه ایران هم سرمایه داری جز دیکتاتوری بعد از دیکتاتوری و اختناق و سرکوب کل جامعه، ثمری نداشته است. انقلاب ۵٧ پاسخی با مضمون چپ به این شرایط بود و همه خیزشهای اجتماعی علیه جمهوری اسلامی، بویژه و از جمله انقلاب زن زندگی آزادی، نیز آرمان و اهداف رادیکال، و در جوهر خود سوسیالیستی، را نمایندگی میکنند. شعار” سوسیالیسم بپا خیز برای رفع تبعیض”،  شعار و خواست اداره شورائی که چند سال قبل بوسیله کارگران اعتصابی نیشکر هفت تپه مطرح شد، شعار “حقوقهای نجومی فلاکت عمومی”، و شعار محوری “زن زندگی آزادی” همه دال بر توده گیر شدن آرمان و اهداف سوسیالیستی در جامعه ایران است. این امر چنان عیان است که چند سال قبل حتی رضا پهلوی ناگزیر شد اذعان کند آینده ایران سوسیالیستی خواهد بود.

امروز در ایران، و در هر جای جهان، هر مدعی آزادیخواهی و انساندوستی باید سوسیالیست باشد.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *