یک روز مهم از اعتراضات پرستاران - شهلا دانشفر

یک روز مهم از اعتراضات پرستاران – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۶۵۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

روز ۲۸ بهمن روزی مهم از اعتراضات پرستاران بود. طبق اخبار منتشر شده از سوی شورای هماهنگی پرستاران در این روز پرستاران در اعتراض به وضع بد معیشتی و کاری خود و عدم پاسخگویی به مطالباتشان در شهرهای اهواز، شیراز، بوشهر، یزد، البرز، مشهد و قم تجمع کردند. در این روز پرستاران با فریاد “پرستار داد بزن حقتو فریاد بزن” صدای اعتراض خود را بلند کردند.

پرستاران به سطح نازل حقوقها و تعرفه‌گذاری‌های سلیقه‌ای و تبعیض‌آمیز اعتراض دارند و با تأکید بر افزایش حقوق به بالای خط فقر سی میلیون‌تومانی، رقمی که بارها خود حکومتیان به آن اشاره داشته‌اند، به دستمزدهای تحقیرآمیز زیر خط فقر معترض‌اند. فشار سنگین کاری، اضافه‌کاری‌های اجباری، استاندارد پایین شرایط کاری و بهداشتی مراکز درمانی، و اخراج‌ها و تهدیدات امنیتی از دیگر موضوعات اعتراضی پرستاران است.

لیست خواست‌های فوری پرستاران به‌صورت کارزاری مطالباتی از سوی شورای هماهنگی اعتراضات پرستاران منتشر شده است. خواست‌های پرستاران مستقیماً به همه مردم مربوط است. وضع وخیم معیشتی و کاری آنها موجب پایین‌تر آمدن بیشتر سطح استاندارد درمان در جامعه می‌شود. در کوران بیماری مهلک کرونا دیدیم که چگونه پرستاران برای نجات انسان‌ها هم با کرونا و هم با حکومت کرونا جنگیدند.

از خواست‌های پرستاران وسیعاً پشتیبانی کنیم. بعلاوه اعتراض علیه فقر، بی‌تامینی، اختلاس‌ها و دزدی‌ها و سرکوبگری‌های حکومت حلقه اتصال مبارزات پرستاران و بخش‌های مختلف کارگری و کل جامعه است. بازتابش را در شعار “فقر، فساد، گرونی، میریم، تا سرنگونی” در انقلاب زن زندگی آزادی دیدیم. امروز نیز شعار “اتحاد، اتحاد علیه فقر و فساد” شعار اعتراضی بخش‌های مختلف بازنشستگان و مردم معترض است. این اتحاد دارد میدانی شکل می‌گیرد. یک نماد زیبایش اعلام همبستگی معلمی بازنشسته در شیراز با اعتراضات پرستاران در ۲۸ بهمن بود و در یزد هم شماری از معلمان بازنشسته با این اعتراضات همراه شدند.

معلمان بازنشسته و بخش‌های مختلف بازنشستگان با شعارهایی چون “شاغل و بازنشسته اتحاد اتحاد”، “لشکری، کشوری، تأمین اجتماعی، اتحاد اتحاد” پرچم اتحاد طبقاتی کارگری را برافراشته و کل جامعه را به مبارزه متحد فرامی‌خوانند و خود نیز با برگزاری تجمعات مشترک پیشتاز این اتحاد و همبستگی مبارزاتی مردمی بوده‌اند. حضور معلمان بازنشسته در تجمعات پرستاران در یزد و شیراز در روز گذشته قدمی به جلو در این راستا بود. تا کید من بر تکثیر چنین اشکالی از اتحاد مبارزاتی به‌عنوان یک گام عملی برای رفتن به‌سوی اعتصابات سراسری است.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *