"سر راهى ها"!؟ - سینا پدرام

“سر راهى ها”!؟ – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۶۵۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

روزنامه “هم میهن” به نقل از فعالان اجتماعی و تعدادی از مسئولان، گزارشى ارائه کرده است که حاکى است آمار “سرراهی”ها افزایش یافته است. این روزنامه به نقل از حسام‌الدین علامه، رئیس سابق دبیرخانه شورای ملی سالمندان و پژوهشگر حوزه سالمندی نوشت که “بخش زیادی از سالمندان را خانواده‌هایشان به‌دلیل فقر مالی، مشکلات معیشتی، نبود مسکن مناسب یا ابتلای سالمند به بیماری زمینه‌ای، رها می‌کنند.”

این دیگر دانسته عمومى است که سلامت جامعه با سلامت کودکان و سالمندان قابل سنجش است. آنچه که پدیده هاى دلخراشى مانند سالمندان سرراهى و رها شده در خیابانها را بوجود میاورد، رابطه مستقیم با مشکلات عدیده افتصادى از جمله ناکافى بودن معیشت، بد مسکنى، تورم افسارگسیخته، هزینه هاى بالاى درمانى است که بر گرده خانواده ها و به ویژه سالمندان سنگینى میکند.

مانند همیشه هیچ آمار دقیقى از سالمندان رها شده به حال خود در ایران موجود نیست. حتى به زحمت میتوان آمار سالمندان تحت پوشش اداره بهزیستى و غیره را به دست آورد. گزارشات حاکى از ظرفیت کم اداره بهزیستى و تعداد وسیع سالمندان در ایران است. طبق معمول رژیم اسلامى هیچ علاقه براى جوابگویى به این معضل اجتماعى ندارد و بى هیچ تردیدى خود موجد چنین ناهنجاریهایى در ایران است.

به هر رو با افزایش مشکلات اقتصادى در ایران باید در آینده شاهد افزایش سالمندان “سرراهى” باشیم. مبارزه براى حقوق سالمندان، مبارزه براى پاس داشتن کرامت و حرمت انسانى آن جامعه است. تامین مسکن مناسب با وضعیت جسمى سالمندان، تامین خدمات پزشکى رایگان، تامین غذا کافى و مناسب مستقل از وضعیت  درآمدى سالمندان، ایجاد محیط هاى مناسب براى داشتن فعالیتهاى جسمى و ذهنى و  داشتن ارتباط با اجتماع از حداقل خواسته و مطالباتى است که باید در مقابل هر حکومتى که حقوق سالمندان را نادیده میگیرند قرار داد.

قباحت پدیده اى مانند سالمندان سر راهى به اندازه ای هست که هر انسان با شرافتى را به فکر وادارد که چه چیز هایى را باید تغییر داد. از سر راه برداشتن رژیم إسلامى بى شک اولین و مؤثرترین اقدام است. اقدامات ویژه و اساسى براى تامین احتیاجات سالمندان باید در مرکز توجه جامعه قرار بگیرد. هر مسىًله اخلاقى در ایران یک مسىًله رفاهى ومادى نیز هست. تلاش براى انسانى تر کردن جامعه از مجارى مبارزه براى رفاهیات آن جامعه عبور میکند.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *