مالیات از بساطی‌های بی بساط! - سینا پدرام

مالیات از بساطی‌های بی‌بساط! – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۶۶۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

به گزارش پایگاه خبری انتخاب به نقل از وزارت اقتصاد: دست‌فروشان مشمول مالیات می‌شوند / دست‌فروشان باید احراز هویت شوند و دستگاه کارت‌خوان داشته باشند تا بدانیم چه مقدار درآمد دارند.

در ماه‌ها و سال‌های اخیر رژیم اسلامی از هر امکان اقتصادی در ایران برای پر کردن جیب سران خود استفاده کرده است. دست‌اندازی به درآمد زباله‌گردان و بخصوص زنان زباله‌گرد از آخرین شگردهای رژیم اسلامی برای غارت دسترنج مردم است. انحصار هر نوع بیزینسی در دست دولت و نهادهای دولتی تلاش حکومت اسلامی برای کسب در آمد در دوره‌ای است که درآمدهای نفتی به پایین‌ترین سطح خود سقوط می‌کنند.

ترفندهای جدید مالیاتی برای کسب درآمدهای هنگفت سال‌هاست که به پروژه‌های دولت‌های مختلف تبدیل شده است. مالیات در بهترین تعریف یعنی تأمین هزینه‌های دولت از جیب مردم. اینکه چه مقدار از این مالیات‌ها خرج هزینه‌های اجتماعی می‌شود بیشتر از اینکه مشروط به تعهدات دولت باشد، به موازنه قدرت طبقاتی سیاسی جامعه در سطح عمومی دارد. به عبارت ساده‌تر هر چقدر مردم توانسته باشند تأمین هزینه‌های رفاهی اجتماعی را به حکومت و هیئت حاکمه تحمیل کنند، میزان بیشتری از مالیات‌ها صرف به‌اصطلاح امور اجتماعی می‌شود.

واقعیت دیگر در مورد معضل دست‌فروشان این است که این رژیم هرگز محل‌های مشخص با امکانات زیرساختی لازم برای دست‌فروشان به وجود نیاورده است تا حتی از مشقت کار دست‌فروشی ذره‌ای کاسته شود. حملات وحشیانه مأموران شهرداری‌ها به بساط دست‌فروشان و دوره‌گردان از سویی و اخاذی این مأموران از بساطی‌ها از سوی دیگر، هیچ هدفی جز تاراج چندرغاز در آمد این مردان و زنان زحمت‌کش نداشته است.

متأسفانه نبود یک تشکل و اتحادیه‌ای که از منافع و حقوق مشترک دست‌فروشان در مقابل دولت دفاع کند، این زحمت‌کشان را هر چه بیشتر در مقابل این نوع حملات حکومتی آسیب‌پذیر کرده است. به هر رو دست‌فروشان چاره‌ای جز مبارزه متحدانه برای مقابله با دست‌اندازی‌های دولت و شهرداری‌ها ندارند. سازمان‌دادن گروه‌های اطلاع‌رسانی در مدیای اجتماعی و سازماندهی اعتراض در مقابل شهرداری‌ها شاید از اولین اقدامات ممکن برای مقابله با دست‌اندازی‌های رژیم باشد. تنها با پشتیبانی از همدیگر و همبستگی در مقابل این تعرضات می‌توان ایستادگی کرد.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *