جامعه‌ای پر تلاطم و اعتراضات وسیع کارگری - شهلا دانشفر

جامعه‌ای پُر تلاطم و اعتراضات وسیع کارگری – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۶۶۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

اعتراضات کارگری گسترده است و بخش‌های مهمی از مراکز کارگری از جمله نفت و کانون‌های داغی چون گروه ملی فولاد اهواز، همچنین بخش‌های مختلف کارگری چون بازنشستگان و پرستاران هر روزه در اعتراض‌اند.

روز گذشته کارگران ماشین‌سازی تبریز که تحت پوشش سپاه است، در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزدهایشان تجمع داشتند و مدیریت از ترس تداوم اعتراض برای دو روز شرکت را تعطیل کرد. روز قبلش کارگران گروه ملی فولاد اهواز طی بیانیه‌ای از ختم موقت اعتصاب یک‌هفته‌ای خود به دنبال عقب‌نشینی مدیریت و بازگشت به کار کارگران تعلیقی و قول تجدیدنظر در اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل که دو خواست فوری آنان بود خبر دادند. این کارگران ضمن تأکید بر مجمع‌عمومی جهت حفظ اتحادشان، اعلام داشتند در صورت خلف وعده دوباره اعتصاب خواهند کرد. همچنین بر پیگیری دیگر مطالباتشان تأکید نمودند.

بعلاوه اعتراضات در نفت ادامه داشته و کارگران رسمی در مناطق مختلف نفتی نزدیک شش ماه است که به‌خاطر تعرضات معیشتی حکومت در تجمع و اعتراض‌اند. اعتراضات کارگران ارکان ثالث نیز با خواست مهم حذف پیمانکاران گسترده‌تر شده و این هفته تجمعات قابل‌توجهی در تهران و پالایشگاه‌های مختلف پارس جنوبی داشتند.

از سوی دیگر در هفتم اسفند شاهد راهپیمایی جمع بزرگی از پرستاران در شیراز بودیم و روز ۲۸ بهمن روز پرشور اعتراضات سراسری آنان بود. تجمعات اعتراضی بازنشستگان نیز در روزهای مختلف هفته ادامه دارد. در این اعتراضات آنها با شعارهایی چون “اتحاد، اتحاد، علیه فقر و فساد”، “کشور پردرآمد چه بر سر تو آمد”، ” نه تهدید، نه زندان، نه اعدام، نیست جلودار ما”، ” از بس دروغ شنیدیم ما دیگه رأی نمیدیم”، علیه فقر و فساد، سرکوبگری‌های حکومت و کل بساط دزدسالار حاکم و انتخابات حکومتی مجلس اسلامی به اعتراض پرداختند.

صدای اعتراض این کارگران بازتاب صدای اعتراض کل جامعه است. این اعتراضات بر فضای مبارزاتی جامعه قدرت بخشیده است. از درودیوار شهرها اعتراض می‌بارد. خانواده‌های دادخواه با به دست‌گرفتن عکس عزیزان جان‌باخته خود فریاد رأی من سرنگونی است، سر می‌دهند. مردم با خشم و نفرت بنرهای تبلیغاتی حکومت را به آتش می‌کشند. بی‌حجابی سراسری تداوم داشته و قرار و مدارهای هشت مارس بی‌حجاب گذاشته می‌شود و در پنجمین هفته سه‌شنبه‌های اعتراض علیه اعدام اعتراضات گسترده‌تر گشته و شعار علیه اعدام بر دیوارها نقش بسته است. بدین‌گونه اعتراضات در اعماق جامعه می‌جوشد و مردم در تلاش‌اند راه تداوم قدرتمندتر انقلابشان را هموار کنند.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *