ساعت‌مچی یک‌میلیون‌دلاری - سیاوش آذری

ساعت‌مچی یک‌میلیون‌دلاری – سیاوش آذری

مندرج در ژورنال شماره ۶۷۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

اخیراً “موکش امبانی”، “ثروتمندترین فرد آسیا”، جشن سه‌روزه پیش از ازدواجی برای پسر کوچک خود، آنانت امبانی ۲۸ساله و نامزدش رادیکا مرچنت ۲۹ساله، ترتیب داد. در این مهمانی ۱۰۰۰ تن از “مهم‌ترین شخصیت‌های جهان” که معمولاً آنها را در گردهمایی‌های سرمایه‌داران همچون نشست داووس می‌بینیم شرکت داشتند. خرج این مهمانی که ریانا، ستاره مشهور موسیقی پاپ در طی آن کنسرتی اختصاصی برگزار کرد، بالغ بر صد میلیون دلار شده است. از جمله “شگفتی‌های” این مهمانی ساعت یک‌میلیون‌دلاری حضرت داماد بود که حتی توجه مولتی‌میلیاردر “ساده‌پوش”، مارک زاکربرگ و همسرش پریسیلا چان را به خود بر انگیخت و آنان را به تحسین واداشت.

جشن پسر از ما بهترون و دختر شاه پریان البته در کشوری اتفاق می‌افتد که غنی‌ترین یک درصد جمعیت نزدیک به ۲۳ درصد در آمد سالانه کشور را به خود اختصاص می‌دهد درحالی‌که قشر ۵۰ درصدی پایین تنها ۲۷ درصد از کل درآمد سالانه کشور را به دست می‌آورد. فساد سرمایه‌داری حاکم بر هندوستان همچنین به عمیق‌تر شدن شکاف طبقاتی در کشور دامن می‌زند و البته همه اینها در حالی صورت می‌پذیرد که هندوستان به یُمن کار ارزان و شرایط برده‌وار زندگی اکثریت‌قریب‌به‌اتفاق جمعیت که به قول آراویند آدیگا در “هندوستان تاریک” زندگی می‌کنند، از بالاترین نرخ رشد اقتصادی (نرخ استثمار) در جهان برخوردار است. حداقل دستمزد در هندوستان ۲ دلار و ۱۵ سنت در روز و حدود ۶۵ دلار در ماه است. این در حالی است که بنا بر گزارش سازمان جهانی کار (آی ال او) یک‌سوم از کارگران هندوستان حقوقی کمتر از حداقل دستمزد رسمی دریافت می‌کنند و در شهرهایی مانند دهلی تقریباً ۹۵ درصد کارگران در چنین شرایطی به سر می‌برند. صدالبته همین شرایط حاکم بر “بزرگ‌ترین دموکراسی جهان” است که دهان سرمایه جهانی را آب می‌اندازد.

توجه زاکربرگ به ساعت داماد چندان هم بیخود نیست. دست آخر دستمزد، نرخ استثمار، نرخ سود، نرخ بهره، بارآوری نیروی کار و سرمایه و “رشد اقتصادی” بنا بر ساعت تعیین می‌گردد. تحت حاکمیت سرمایه “زمان همه چیز و انسان هیچ است؛ انسان لاشه زمان است.”

آزادی حقیقی و بازگرداندن اختیار انسان به انسان تنها با درهم‌کوبیدن سیستم سرمایه‌داری امکان‌پذیر است. پیروزی انقلاب زن زندگی آزادی در ایران نیز منوط به تحقق این امر است.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *