زندانیان سیاسی زن علیه آپارتاید جنسیتی - میلاد رسایی منش

زندانیان سیاسی زن علیه آپارتاید جنسیتی – میلاد رسایی منش

مندرج در ژورنال شماره ۶۷۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

زندانیان سیاسی زن در زندان اوین در پیامی به مناسبت روز جهانی زن بر لزوم تشریح مفهوم “آپارتاید جنسیتی” در ایران “در مسیر مبارزه علیه تبعیض” تأکید کردند. نسیم سلطان بیگی، آنیشا اسداللهی، مهوش ثابت، نرگس محمدی، سپیده قلیان، ویدا ربانی، گلرخ ایرائی، جوانا سنه، پخشان عزیزی، فریبا کمال‌آبادی و محبوبه رضائی امضاکنندگان این بیانیه هستند.

در بخشی از این بیانیه آمده است:

مجموعه قوانین و اعمال ضد زن چنان ابعاد پیدا و پنهان و چنان سرشت نظام‌مندی دارد که در تاروپود جامعه کنونی درهم‌تنیده شده است و در خاورمیانه، به‌ویژه در ایران و افغانستان، در زیر سایه حاکمیت‌های به‌شدت سرکوبگر و ارتجاعی شکل ویژه‌ای به خود گرفته است.

مدت‌هاست که فعالین از وجود آپارتاید در ایران تحت حاکمیت اسلامی صحبت کرده‌اند. اما شاید در دوره حاضر انتقاد از رژیم اسلامی به دلیل زن‌ستیزی و خواست برای محاکمه سران حکومت به دلیل ساختن جهنمی اسلامی علیه زنان، به گفتمان غالب در بین فعالین سیاسی تبدیل شده است. اگر روزگاری دولت آپارتاید آفریقا جنوبی به دلیل راسیسم مورد غضب و تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفت، به نظر می‌رسد با الگوپذیری از تجربه آفریقای جنوبی، می‌توان متصور بود که همان سیاست علیه رژیم ضد زن اسلامی در ایران، این بار به نام سکسیم، در سطح جهان اتخاذ شود. باید سازوکاری فراهم شود که دول و نهادهای بین‌المللی جرئت نکنند برای منافع اقتصادی خود، چشم بر بی حقوقی زنان در ایران ببندند. از این روست که جاانداختن گفتمان “آپارتاید جنسیتی” در ایران بسیار کارساز خواهد بود.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *