رتبه جهانی پاسپورت جمهوری اسلامی- بابک یزدی

رتبه جهانی پاسپورت جمهوری اسلامی- بابک یزدی

مندرج در ژورنال شماره ۶۷۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

مؤسسه مشاوره مالی “نومَد کپیتالیست” در رتبه‌بندی جدید، پاسپورت جمهوری اسلامی را در رتبه ۱۹۰ از ۱۹۹ کشور قرار داده است. سوئیس در این رتبه‌بندی دارای “قوی‌ترین” پاسپورت جهان معرفی شده است.

ایران یکی از کشورهای مهم نفت‌خیز و دارنده دومین منابع گاز جهان، یکی از غنی‌ترین کشورهای از نظر منابع طبیعی است. این کشور می‌تواند و می‌توانست در یک سیستم متعادل و متعارف سرآمد خیلی از کشورها باشد. حالا تصور کنید تنها ۹ کشور در دنیا پاسپورتشان اعتبار کمتری از پاسپورت ایرانی‌ها دارد! طبعاً می‌دانیم که دلیل این بی‌ارزشی پاسپورت سیاسی است.

بر اساس گزارش مؤسسه فوق با پاسپورت ایرانی تنها می‌توان به ۱۱ کشور بدون ویزا سفر کرد و در مجموع می‌توان با اخذ ویزا در فرودگاه یا به‌صورت الکترونیک به ۴۴ کشور دیگر با سهولت نسبی وارد شد. طبعاً آن کشورهایی که میلیون‌ها ایرانی آرزوی سفر آزادانه و بی‌دردسر به آنها را دارند در لیست این ۴۴ کشور نیست و این هم کاملاً سیاسی است و به ماهیت جمهوری اسلامی مربوط می‌شود.

دست آوردهای حاکمیت ۴۵ ساله جمهوری اسلامی یکی دو تا نیست و در خیلی موارد این رژیم در جهان مقام اول و دوم را کسب کرده است! در مورد اعدام می‌توان رژیم اسلامی را سرآمد در جهان دانست. از نظر زن آزاری مقام اول را کسب کرده است و حتی الگوی موفقی در کشورهای اسلام زده و ضد زن است. از نظر تن‌فروشی، فقر، اعتیاد و… جمهوری اسلامی در جهان در رده چند کشور اول قرار دارد.

یکی از دلایل بی‌اعتباری پاسپورت ایرانی حتما به تروریسم جمهوری اسلامی مربوط می‌شود. اما این راه را بر ورود تروریست های جمهوری اسلامی نمی بندد. همین حالا فرزندان مقامات جمهوری اسلامی و همه کارکنان سفارت های این حکومت به سادگی در حال سازمان دادن اعمال تروریستی در خارج هستند و به راحتی با پرداخت پول مکفی در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی از حق اقامت برخوردار می شوند. مشکلات اقتصادی و فرار سیاسی و ترس از پناهنده شدن دلیل اصلی تر ممانعت دولتها از ورود بسیاری از ایرانیان به کشورهای دیگر است.

بی شک با سرنگونی جمهوری اسلامی و پایان‌دادن به کار تروریسم اسلامی و به‌دست‌آوردن منزلت و کرامت و رفاه عمومی همراه با آزادی که به اساس زندگی مردم تبدیل شده است، نه‌تنها این معضل اجتماعی برطرف می‌شود، همچنین ایران به‌عنوان یک مرکز بزرگ جهانگردی موردتوجه جهانیان قرار می‌گیرد.

 

سردبیر این شماره:کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *