ما سلیطه‌ایم مبارزه برای درهم شکستن رژیم اسلامی - عطیه نیک‌نفس

ما سلیطه‌ایم مبارزه برای درهم شکستن رژیم اسلامی – عطیه نیک‌نفس

مندرج در ژورنال شماره ۶۷۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

“پس از آن که گروهی از حامیان حکومت به‌صورت هماهنگ از عبارت “سلیطه” برای خطاب‌کردن زن معترض در ویدئوی درمانگاه قم استفاده کردند، فعالان زنان و طیف وسیعی از کاربران رسانه‌های اجتماعی با هشتگ ما سلیطه‌ایم به این اقدام واکنش نشان دادند.”

واژگان همیشه بار منفی و مثبتی را همراه دارند و رژیم زن‌ستیز اسلامی سال‌ها تلاش کرده که با واژگان نیز زنان را هرچه بیشتر سرکوب کند و آنها را از نگاه جامعه و مورد خشم قرارگرفتن از طرف خدای واهی بترساند.

واژگانی همچون: نجابت، عفاف، غیرت، هرزه و سلیطه. اینها بخشی از گفتمان ضدزن رژیم اسلامی است. رژیمی که همیشه به‌وسیله این گفتمان برای سلطه بر بدن زن، سلب حق انتخاب از زنان، بی حقوق کردنشان و در یک‌کلام حذف آنها از جامعه سال‌ها با تمام امکانات تلاش کرده است.

معانی این واژگان در واقع چیز دیگری است، مثلاً زنی که حق انتخاب پوشش ندارد و در سلول انفرادی حجاب اسیر است “عفیف” خوانده می‌شود! زنی که به حقوقش تجاوز می‌شود و حریم خصوصی‌اش کاملاً نادیده گرفته می‌شود و این تجاوز به‌واسطه قوانین ضدزن اسلامی کاملاً قانونی است، اگر برای دفاع از خود و مطالبه حقوق انسانی‌اش معترض شود، سلیطه نامیده می‌شود.

از طرفی طیف راست هم با این واژگان ضدزن مثل جمهوری اسلامی مشکلی ندارد و فقط بحثشان در مورد این است که چه کسی هرزه و یا سلیطه است. درحالی‌که جنبش‌های پیشرو و مدرن که برای حقوق زنان مبارزه می‌کنند از لحاظ ماهیت با گفتمان اسلام و رژیم اسلامی مخالف‌اند و اساساً به باور ما هیچ زنی سلیطه نیست و هرگاه زنی به این نام خوانده شد حتماً او برای احقاق حقوق ازدست‌رفته‌اش و ظلمی که به او شده، سکوت نکرده است. مرتجعین باید بدانند که یکی از وظایف فعالین حقوق زن، تابوزدایی از واژگان ضدزن است، واژگانی که با برچسب‌زدن به زنان، برای سکوت در مقابل سرکوبشان استفاده می‌شود.

واقعیت این است که عمر سرکوب زنان در ایران اسلام‌زده بیش از ۴۵ سال عمر رژیم اسلامیست و تاریخ مبارزاتشان نیز بسیار به همین نسبت طولانی است. مبارزاتی که حالا با به‌وجودآوردن انقلابی مترقی و زنانه و البته همه‌جانبه، انقلاب “زن، زندگی، آزادی” می‌خواهد سرکوب را در هر شکل آن نابود کند.

با بی‌حجابی عملی، با عمامه‌پرانی، با حجاب‌سوزان و حالا با ترند کردن هشتک ما همه سلیطه‌ایم.

 

سردبیر این شماره: محسن ابراهیمی

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *