"ما آریایی هستیم" - منظر دریاکناری

“ما آریایی هستیم” – منظر دریاکناری

مندرج در ژورنال شماره ۶۷۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

در میانه صحبت با آشنایی در ایران گفت: “ما که آریایی هستیم…” گفتم؛ یعنی واقعاً منظورت این است که آزمایش “دی‌ان‌ای” تو نشان داده که به این نژاد خاص تعلق داری، آیا نتیجه آزمایش “دی‌ان‌ای” تو این است؟

گفت: عرب‌ها که به ایران حمله کردند با خودشان یک نژاد پست وارد کردند و همه عظمت و بزرگی ایران را از بین بردند. گفتم اینها که می‌گویی هنوز ربطی به نژاد ما ندارد. نژاد را با ایدئولوژی و مخالفت سیاسی یا گرایش سیاسی و تعلق به طبقه معینی نمی‌شود توضیح داد و یکی گرفت. مثال آوردم که چند وقت پیش یکی از دوستان من در انگلیس که مادرش غیرایرانی و پدرش ایرانی است آزمایش “دی‌ان‌ای” داده و آزمایش نشان داد که ۴۰ درصد “ایرانی” ۳۰ درصد “نپالی” ۲۱ درصد  اسکاتلندی و ۵ درصد “اتیوپیایی” است. چند درصدی هم از جاهای دیگر که حالا به یاد ندارم. گفتم از همه جالب‌تر برای من آن ۵ درصد آخری بود که معلوم نبود به چه دلیل وارد “دی‌ان‌ای” این دوست من شده است. ایرانی و نپالی و اسکاتلندی برای من و خودش قابل‌فهم بود؛ چون پدربزرگش از اسکاتلند به نپال مهاجرت کرده و خانواده تشکیل داده بود.

از دوست ساکن در ایران پرسیدم بااین‌همه حمله از کشورهای گوناگون به ایران و تسخیر این کشور به دست اسکندر مقدونی و تسخیر اعراب تا استیلای چنگیز و تیمور و… و بااین‌همه درهم‌آمیزی نژادی، هنوز ما آریایی هستیم؟ گفتم با نژادپرستی نمی‌شود به جنگ جمهوری اسلامی رفت. در این صورت کُردها، آذری‌ها، شمالی‌ها و شهروندان عربِ ایرانی می‌توانند به شما بگویند ما از نژاد آریایی نیستیم و همین دلیلی باشد که در جنبش سرنگونی خلل جدی پدیدار شود. گفتم برای انسانی زیستن لازم نیست به نژاد مراجعه کنیم. همان انسانیت کافی است. با رجوع به انسانیت همه می‌توانند رها و خوشبخت شوند. اگر روزی به هر دلیلی نیاز به تزریق خون داشتیم ممکن است اهداکننده هندی، آمریکایی یا آلمانی باشد. تنها کافی است از یک گروه خونی باشیم. برای نجات زندگی ما همین مهم است.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *