ژورنال- ویژه سال نو ۱۴۰۳

مندرج در ژورنال شماره ۶۸۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

تبریک سال نو

از طرف سردبیران و دست اندرکاران ژورنال

یک سال دیگر از انتشار نشریه ژورنال گذشت. ما سردبیران و دست‌اندرکاران ژورنال، فرارسیدن سال نو را به همه شما خوانندگان و دوستداران ژورنال صمیمانه تبریک می‌گوییم. آرزوی ما پایان‌دادن قطعی به حیات نکبت‌بار حکومت اسلامی است که برای رهایی از شرش، انقلاب زیبای زن زندگی آزادی را برپا کرده‌ایم.

آرزو می‌کنیم که سال ۱۴۰۳ سال پیروزی بر حکومت اسلامی باشد. حکومتی که اولین و مهم‌ترین مانع در مقابل یک زندگی شادو انسانی است. آرزویی که قطعاً با مبارزه مصمم  و عزم جزم ما مردم تحقق می‌یابد. ما مردمی که با انقلاب زن زندگی آزادی نشان دادیم برای تحقق چنین آرزوی عزم جزم کرده‌ایم!

**********

بیاد جان باختگان انقلاب زن زندگی آزادی

بهار زیبا و زندگی‌بخش را با دلی شکسته به یاد عزیزان جان‌باخته‌مان شروع می‌کنیم. ما چهره دوستی داشتنی عزیزانمان را فراموش نمی‌کنیم. ما می‌دانیم چرا این عزیزان ما به خون در غلتیدند و می‌دانیم که قاتلین آنها چه کسانی هستند. می‌دانیم چرا قلب جوان و سرشار از زندگی‌شان را نشانه رفتند و می‌دانیم که عزیزانمان را به قتل رساندند تا بتوانند به چپاول و غارت هر چه بیشترِ زندگی‌مان ادامه دهند.  بهار را با یاد عزیزانمان به جشن پیروزی بر ستمگران تبدیل می‌کنیم.

ما با قلبی آکنده از اندوه، زندگی را فریاد می‌زنیم و برای رسیدن به خوشبختی و آزادی و رفاه، خوب می‌دانیم که باید حکومت اسلامی بدبختی و تیره‌روزی را از میان برداشت. بهار آمده است. زن زندگی آزادی نیز می‌آید و همیشه ماندگار می‌ماند. بهاران خجسته باد.

**********

سال نو و آرزوهای خلاصی از مذهب

انقلاب زن زندگی آزادی، مصمم است دستان این طفیلی‌های اسلامی و آیت‌الله‌های دزد و میلیاردر، این موجودات تبهکار، این موجودات فاسد، این قاتلین بی‌رحم و قسی‌القلب، این پدوفیل‌های کودک‌آزار، این دشمنان شادی، این موجودات حقیرِ ضد زن، این چپاولگران رنج و زحمت میلیون‌ها انسان زحمت‌کش را از سر مردم ایران، منطقه و جهان کوتاه کند. سال ۱۴۰۳ را به سالِ روانه‌کردن این تفاله‌های ضد زندگی به زباله‌دان تبدل کنیم!

**********

فرازهایی کوتاه از آرزوهایی بزرگ

مژگان افتخاری، مادر ژینا- مهسا امینی

“… ما از دنیای زندگی چه می خواستیم؟ مگر نه این‌که ابدیتی به لبخند برای دخترکان؟ بازی شیرین کودکان؟  پدران و مادرانی که غم نان، تحقیرشان نکند، نابرابری برای همیشه از جهان رخت بر ببندد، مادری به اندوه فرزند داغدارش هر روز نمیرد، پدری کرامت و شرافتش، در گرو نباشد، عید، سهم برابر سفره‌های هفت‌سین، تمامی مردمانم باشد. … امیدوارم نوروز امسال نوید خوشبختی، پیروزی شجاعت برای شرافت و رهایی از هر بند بندگی باشد.”

گوهر عشقی:

“تا رسیدن به دادخواهی خون پاکترین فرزندان و آزادی ایران از پای ننشینم…”. این فضای میلونها زن و مرد در ایران را منعکس میکند که عزم دارند جامعه را از شر حکومت اسلامی رها کنند!

توماج صالحی از زندان دستگرد اصفهان

“من اینجا تنها نیستم چرا که تنهایم نگذاشتید، من اینجا در کنار شما به یاد روزهای شادتر از امروزمان و به امید آینده‌های روشن‌تر از همه این سال‌هایمان، سال نو را با لبخند غرور و افتخار جشن می‌گیرم و همچنان همراه با شما مقاومت می‌کنم. نوروزتان فرخنده، زنده باد ۵۵۲ روز مقاومت شکوهمند انقلاب زن زندگی آزادی.”

مادران دادخواه بوکان خطاب به خامنه‌ای:

آنها آتش نوروز را به امید آزادی و دادخواهی برافروختند، سفره‌ هفت سین‌ به یاد جانباختگان راه آزادی پهن کردند و با در دست گرفتن تصویری از مهسا ژینا امینی این پیام را به خامنه‌ای دادند که ما همه مهسا هستیم، بجنگ تا بجنگیم. تا سرنگونی حکومت: ایستاده‌ایم تا پایان!

************

دنیای بدون زندان!

هیچ حکومتی با هیچ توجیهی و به بهانه هیچ مقدساتی حق ندارد آزادی بی قید و شرط بیان و ابراز وجود ما مردم را سلب کند. هیچ نظامی حق ندارد هیچ انسانی را به خاطر نظرات سیاسی و فعالیتهای سیاسی اش، به خاطر باورهایش، به خاطر اعتقاد یا عدم اعتقادش به هر مذهبی یا هیچ مذهبی، به خاطر ضدیتش و مبارزه اش برای رهایی زندانی کند. به امید آزادی همه زندانیان سیاسی و عقیدتی سال نو را آغاز میکنیم.

************

سرود آزادی در بهار زندگی

در رؤیای خود می‌بینیم آزادی را. آزادی آرزویی است که نسل‌اندرنسل در جستجویش بوده‌ایم. می‌دانیم چیست، می‌شناسیمش و برای به دست آوردنش رنج‌های بسیاری را به جان خریده‌ایم و  جگرگوشه‌های بسیاری را ازدست‌داده‌ایم. آخر زندگی بی آزادی چه معنایی دارد؟ پرندهِ اسیر در قفس ترانه رنج خود را می‌خواند اما ما پرواز پرنده را می خواهیم.

زندگی یعنی رهایی از زنجیرهای بردگی و بندگی. زندگی یعنی دوست‌داشتن و دوست داشته شدن؛ یعنی خوشبختی نوع بشر، یعنی یک نفر برای همه‌وهمه برای یک نفر. آزادی در مسلخ دیکتاتورها و دیکتاتوری اسلامی به خون نشسته است تا اقلیتی کوچک از فقر و فلاکت عمومی “پادشاهی” و “خدایی” کنند. تصورکردن زیستن در آزادی سخت نیست، به دست آوردنش اما تلاش جمعی و همگانی طلب می‌کند. سال نو را به سال آزادی بدل کنیم.

************

بهارآزادی زن، بهار زندگی

انقلاب زن زندگی آزادی معنایی زیبا به زندگی داده است. آن‌چنان زیبا که انگار بهار با قدم‌های استوارش جهان را سبز و خرم و شاد می‌کند.

زمستان زندگی زنان در ایران، تحت حاکمیت مذهب و حکومت اسلامی بسیار طولانی، سخت و جان‌فرسا است. انگار تا بوده چنین بوده است. تو گویی هرگز قرار نبوده زن از تبعیض جنسیتی و از ستم رها شود. زن از نگاه مشتی از گور برخاستهِ فاسد، به دنیا می‌آید تا برده‌ای فرمان‌بردار باشد. کنیزکانی که هویتشان، خدمت به مردان و کاسبان دین است.

انقلاب نوین در ایران با نام زن و با احترام به زن و در خدمت رهایی زنان شکل‌گرفته و سراسری شده است. انقلابی که با پیروزی‌اش زنان را از قید مذهب و مردسالاری و تبعیض جنسیتی خلاص خواهد کرد. انقلابی که رنسانسی در رهایی زنان در ابعاد جهانی خواهد شد. انقلاب زن زندگی آزادی، زمستان رنج زنان را به بهاری سبز و شادی‌بخش بدل خواهد کرد.

************

برابری و رهایی انسان

ما می‌جنگیم که آزاد باشیم. ما در نبرد بی‌امان و بی‌وقفه به سر می‌بریم تا حاصل رنج ما گنج مفتخواران اسلامی حاکم نباشد. ما می‌خواهیم آنچه که باور داریم را بر زبان بیاوریم. می‌خواهیم از هیچ مقام یا حکومتی هراس نداشته باشیم.

ما آزادی و رفاه و برابری و عدالت می‌خواهیم. ما شادی و خوشبختی را جستجو می‌کنیم. ما برای رهاشدن از تبعیضات، رنج زندان را به جان می‌خریم. تاریخ زندگی ما مردم به اسارت در آمدن و اعدام‌شدن و رنج‌کشیدن است. ما همه زندگی را طلب می‌کنیم؛ اما سهممان حتی یک‌خانه محقر هم نمی‌شود. از درمان و بهداشت محرومیم. ما زندگی می‌کنیم که برای دیگران کار کنیم نه اینکه کار می‌کنیم تا واقعاً زندگی کنیم.

برای اینکه زندگی و رفاه و خوشی و خوشبختی سهم همگان باشد، باید دست به ریشه برد. ریشه نظامی است که اساس و بنیادش بر نابرابری انسان‌ها بنا شده است. بدون بر انداختن بردگی مزدی و برابری اقتصادی، آزادی و عدالت و رفاه عمومی ممکن نمی‌شود. در سال نو آرزوی خود را به اراده جمعی تبدیل می‌کنیم  تا از نابرابری رها شویم.

 

سردبیر این شماره: محسن ابراهیمی

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *