ژینا/مهسا رمز انقلاب زن زندگی آزادی - نسان نودینیان

ژینا/مهسا رمز انقلاب زن زندگی آزادی – نسان نودینیان

مندرج در ژورنال شماره ۶۸۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

“خبرگزاری کردپا گزارش داده در شهر سقز نهادهای امنیتی با تهدید و احضار برگزارکنندگان مراسم نوروزی روستای “آیچی”، روز پنجشنبه دوم فروردین ۱۴۰۳، مانع از برگزاری مراسم ۳۰ هزار نفری شدند.”

“بااین‌وجود بسیاری از مردم شهر به سمت روستا رفتند، اما به دلیل لغو مراسم از سوی نیروهای امنیتی ناچار به بازگشت شدند و مردم با سردادن شعار “زن، زندگی، آزادی” روستا را ترک کردند. در نهایت مردم شهر سقز مراسم نوروز را در روستای خیدر برگزار کردند و بر اساس ویدئوهای منتشر شده به رقص و پایکوبی پرداختند”.

ژینا امینی در بامداد ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در آرامستان آیچی سقز به خاک سپرده شد. لحظات اول شروع مراسم مژگان افتخاری و امجد امینی با استفاده از ماژیک نوشتند؛ “ژینا جان تو نمی‌میری، نامت یک رمز می‌شود.”، (ژینا گیان تو نامری ناوت ئه بیته رمز) و نام ژینا امینی به اسم رمز مدرن‌ترین انقلاب در یک قرن گذشته تبدیل شد. هراس و خشم حکومت قاتل مردم از این لحظات شروع شد.

مراسم‌های جشن نوروزی در آغاز سال نو ١۴٠٣ متفاوت است (هنوز ادامه دارد). نیروهای سرکوبگر حکومت اسلامی با نظامی کردن مناطق منتهی به آیچی و تعدادی از محلات در شهر سقر، مانع تجمع ٣٠ هزار نفر که برای تجمع در آرامستان آیچی در حرکت بودند، شدند. حکومت اسلامی با تمام قوا و به میدان آوردن نیروی درنده سرکوبگر نظامی، توانست یکی از بزرگ‌ترین تجمعات نوروز را در شهر متوقف کند. اما، غافل از این که دستاوردهای خیزش انقلابی زن زندگی آزادی در سال ١۴٠١خاموش شدنی نیست! مردم از مسیر آرامستان آیچی بطرف روستای “خیدر یا خیر” روانه شدند و با شرکت چندین هزار نفر در این روستا مراسم جشن نوروز را برپا کردند و با صدایی رسا شعار زن زندگی آزادی را سر دادند.

در مراسم‌های نوروز امسال در ابعاد گسترده، بی‌حجابی همگانی با لباس‌های رنگی، شادی و عشق به دوستی و کنار همدیگر قرارگرفتن، موج می‌زد. سیاهی خفقان و حجاب با بی‌حجابی و شادی جای خود را عوض کرد. حرکت ٣٠ هزار نفره به سمت مزار ژینا/مهسا در نوروز امسال، ادامه انقلاب زن زندگی آزادی و نوید روشن نابودی حکومت اسلامی است.

شکل امروزی مراسم نوروز تغییراتی زیادی نسبت به گذشته دارد و به بخشی از جنبش سرنگونی و مقابله با اسلام و مذهب تبدیل شده است. جشن‌های نوروز از ۱۵ روز مانده به  سال نو ١۴٠٣ شروع شد. جشن‌های نوروزی امسال تبدیل به نمایش‌های چند هزار نفری و کارناوال‌های شادی مشترک شد.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *