اخراج هر کارگر تعرض به جنبش کارگری است - شهلا دانشفر

اخراج هر کارگر تعرض به جنبش کارگری است – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۶۸۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

این گفته کارگران گروه ملی فولاد اهواز است. طبق گزارش‌ها در پی اعتراضات قدرتمند اخیر این کارگران، طی روزهای پایانی اسفند ۱۴۰۲ مدیریت این شرکت شماری از کارگران را به بهانه پایان قرارداد، از کار اخراج کرد و شمار دیگری از آنان با انتقال به ورزشگاه غدیر در نوبت اخراج قرار دارند. طبق گزارش صدای مستقل کارگران گروه ملی این تصمیم با پرونده‌سازی عوامل امنیتی و حراست و با همدستی علی‌محمدی مدیریت فاسد شرکت صورت‌گرفته است.

در واکنش به این سرکوبگری‌ها کارگران با بیان اینکه این علی‌محمدی و مدیران فاسد که برای تاراج معیشت آنان به کمین نشسته‌اند، باید از شرکت بیرون روند، قاطعانه اعلام کرده‌اند که اجازه نخواهند داد اخراج کارگر بدون هیچ هزینه‌ای به رویه‌ای عادی تبدیل شود. آخرسر هم اولتیماتوم داده‌اند که با پایان تعطیلات همه خانواده بزرگ کارگران گروه ملی متحدانه به پاک‌سازی این شرکت و جاروکردن بساط شرارت‌ها خواهند پرداخت. بدین ترتیب گروه ملی فولاد این کانون داغ اعتراض کارگری به‌شدت ملتهب است.

در اسفند ۱۴۰۲ بود که کارگران گروه ملی با اعتراضات قدرتمندشان خیابان‌های اهواز را به لرزه درآورده و موفق به بازگرداندن همکاران تعلیقی خود به کار و گرفتن قول بازبینی مجدد طرح طبقه‌بندی مشاغل و اجرای آن شدند. بعد هم با اعلام موقت خاتمه اعتصاب تصریح کردند که بازگشتشان به کار به معنای پذیرش شرایط موجود نیست، بلکه فرصت مغتنمی است برای تجدید قوا و آماده‌شدن برای پیگیری مطالبات پاسخ نگرفته‌شان. از جمله اینکه آنها اخراج هیچ کارگری را برنمی‌تابند و هنوز تعدادی از همکارانشان در شرکت شفق در خطر اخراج‌اند.

بدین ترتیب مدیریت گروه ملی که در این اعتراضات شکست سختی متحمل شده و ناگزیر به عقب‌نشینی‌هایی شده بود، فرصت تعطیلات نوروز را غنیمت شمرده و با اندیشه اینکه با ایجاد فضای امنیتی شاید بتواند از دور بعدی اعتراضات در این مجتمع سه هزارنفره جلوگیری کند، دست به اخراج‌ها زده است.

در پاسخ به این اخراج‌ها کارگران گروه ملی با اعلام اینکه مثل همیشه متحد و همدل پای کارگر اخراجی ایستاده‌اند، قاطعانه اولتیماتوم داده‌اند که این بار نیز با تمام توان به میدان خواهند آمد و در دفاع از همکارانشان مقابل این تعرضات خواهند ایستاد. گروه ملی فولاد اهواز الگوی درخشانی از مبارزه متحد و سازمان‌یافته در مقابله با سرکوبگری‌ها است. از مبارزات آنان باید وسیعاً حمایت کرد و از درس‌هایش آموخت.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *