تخریب جنگل‌ها - سینا پدرام

تخریب جنگل‌ها – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۶۸۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

بنا به گزارش‌های بسیاری از خبرگزاری‌های ایران تخریب جنگل‌ها و کاهش سطح جنگلی در ایران همچنان با سرعت ادامه دارد. به گزارش تجارت نیوز در روزهای اخیر طی بیانیه‌ای مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران در بیانیه‌ای نسبت به طرح کاشت یک میلیارد درخت واکنش نشان داد. بنا به این گزارش “در بخشی از این بیانیه آمده که جنگل‌های هیرکانی در ۵۰ سال گذشته تقریباً به نصف کاهش‌یافته و جنگل‌های مهم و حیاتی زاگرس به طور مستمر در جریان تخریب، تبدیل یا نابودی قرار دارند.”

فصل گرما در راه هست و آتش‌سوزی‌های “سریالی” که به اعتقاد کارشناسان عمدی است و مانند آتش‌سوزی در جنگل‌های کالیفرنیا ربطی به خطای سهوی رهگذران و یا توریست‌ها ندارد، بار دیگر اتفاق خواهد افتاد. جنگل‌ها به‌عنوان یک اکولوژی ویژه از اهمیت خاصی برای کاهش آلودگی هوا و کاهش فرسودگی خاک و به‌تبع آن جلوگیری از وقوع سیلاب‌های مداوم که در سال‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم برخوردار هستند.

در چند سال گذشته قضیه جنگل‌های هیرکانی و تخریب محیط‌زیست “نیلکوه” توسط کارخانه سیمان وابسته به بنیاد مستضعفان در صدر اخبار قرار گرفته است. کارخانه‌های سیمان در ایران با پخش ریزگردها و مواد آلاینده باعث گسترش بیماری‌های تنفسی و سرطان در میان سالمندان و کودکان شده‌اند. استانداردهای پایین فیلترینگ این مواد در این کارخانه‌ها باعث اشاعه بیماری‌های مختلف در شهرها و روستاهای هم‌جوار با این کارخانه‌ها شده است. در همین مورد اعتراضات مردم هیچ گوش شنوایی پیدا نکرده است.

تنها زبانی که رژیم اسلامی می‌فهمد زبان اعتراضات مردمی است. هر تغییر در چهارچوب رژیم اسلامی فقط از طریق سازمان‌دادن اعتراضات گسترده میسر است. مسئله محیط‌زیست و آلودگی‌های صنعتی در مراکز صنعتی، یک معضل واقعی، روزمره و گسترده است که به معنای دقیق کلمه به مرگ انسان‌ها منتهی می‌شود. شاید در هیچ برهه‌ای از تاریخ این‌چنین موضوع زیست‌بومی و جامعه انسانی به هم مرتبط نبوده باشند. آینده ما و کودکان ما در گرو بیرون بردن محیط‌زیست از گردونه سودافزایی و ثروت‌اندوزی و دست‌اندازی بازار افسارگسیخته سرمایه‌داری است.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *