اخراج مقام ارشد جمهوری اسلامی از کانادا- کیوان جاوید

اخراج مقام ارشد جمهوری اسلامی از کانادا- کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۶۸۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

وزارت مهاجرت کانادا اعلام کرد که سلمان سامانی به این دلیل که از مقامات ارشد جمهوری اسلامی است  بر اساس قانون “نقض حقوق بشر و بین‌الملل” از کانادا اخراج گردید.

سلمان سامانی که زیر نظر عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر سابق کشور در دولت روحانی فعالیت می‌کرده با ویزای توریستی که در آنکارا برای او صادر شده به کانادا سفرکرده و تقاضای پناهندگی کرده است.

در رد  تقاضای پناهندگی این مقام ارشد حکومت اسلامی آمده است: فردی که در نقض حقوق بشر یا حقوق بین‌الملل نقش داشته در کانادا قابل‌پذیرش نیست و مقام ارشد دولتی که “در تروریسم، نقض سیستماتیک یا فاحش حقوق بشر، نسل‌کشی، جنایت جنگی یا جنایت علیه بشریت” نقش داشته باشد، باید اخراج شود.

یک لکه ننگ دیگر بر دامن دولت‌های مدافع حقوق بشر. اینکه یک فرد را با چنین سابقه جنایت‌کارانه‌ای در بدو ورود دستگیر و به اتهام جنایت علیه بشریت به پای میز محاکمه نمی‌ کشند، چشم‌بستن بر جنایت آشکاری است که علیه مردم ایران روا داشته شده است. یک عنصر ارشد حکومت اسلامی که جزو ماشین کشتار و شکنجه و زندان یک سیستم ضدانسانی است دیگر باید علیه مردم چه جنایتی کرده باشد تا به‌حکم قوانین بین‌المللی دستگیر شود.

اخراج این فرد معلوم‌الحال، نه دستگیری‌اش، با این سابقه خدمتگزاری به جمهوری اسلامی که سرآمد حکومت‌های ضدبشری است، یک بی‌مسئولیتی و چشم‌پوشی بین‌المللی علیه نازیست‌های حاکم بر ایران است. کسی یادش نمی‌رود که بعد از گذشت نزدیک به هشتادسال از پایان جنگ جهانی دوم هنوز سران حزب نازی در آلمان مورد تعقیب جهانی قرار دارند تا دستگیر و به جرم جنایت علیه بشریت محاکمه شوند.

سلمان سامانی در جلسه ۱۹ بهمن‌ماه کمیسیون مهاجرت و پناهندگی کانادا تأکید کرد که: “نمی‌دانسته رئیسش (عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور) به پلیس و نیروهای امنیتی دستور داده در جریان اعتراضات آبان ۹۸، معترضان را بکشد.” چه کسی در جهان یافت می‌شود که چنین اراجیفی را از چنین مقام ارشد جمهوری اسلامی بپذیرد؟ چرا دولت کانادا در برابر چنین فردی که دستش به خون بیش ۱۵۰۰ نفر از جان‌باختگان آبان ۹۸ آلوده است باید فقط رد پناهندگی شود؟

جا دارد همه ایرانیان مقیم کانادا و همه انسان‌های شریف، علیه این سیاست منفعل دولت کانادا اعتراض کنند. جای سران و مقامات ارشد جمهوری اسلامی پشت میز محاکمه است نه رد تقاضای پناهندگی آنها. این سیاست انسانی را به همه دولت‌های تحمیل کنیم.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *