پاچه‌خاری علنی سران سپاه و ارتش - میلاد رابعی

پاچه‌خاری علنی سران سپاه و ارتش – میلاد رابعی

مندرج در ژورنال شماره ۶۸۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

در روزهای اخیر شاهد انتشار نامه مشترک فرمانده سپاه و فرمانده ارتش خطاب به خامنه‌ای بودیم. اولین موردی که با خواندن این نامه جلب‌توجه می‌کند این است چرا سران سپاه و ارتش در یک نامه علنی پُر از چاپلوسی از خامنه ای تعریف و تمجید کنند؟ نامه ای عجیب‌وغریب که خامنه ای را به عرش اعلی  و مقام “خدایی” می‌رساند و از قضا شأن نزول این نامه همین است.

ببینید آیا آدمیزاد از این نامه سر درمی‌آورد؟… :”با عرض تبریک گشایش باب باغِ روحانی رمضان و گره زدن دخیل دعا به آمین مجیبتان، فروتنانه از عنایت بهجت‌آفرین و امانت سنگین آن فرماندهی بصیر و دوراندیش به سربازان خویش در دو نیروی در هم تنیده‌ی ارتش و سپاه که عقد اخوتشان از بدو انقلاب تاکنون به امضای سرخ سروهای رشید شهید تضمین و تیغ بی‌نیام خشم مقدسشان در برابر دشمن در کوره‌ی کوران انقلاب و دفاع مقدس و سال‌های اخیر در مقابل انبوه توطئه‌ها و دشمنی‌ها، آبدیده شده است، تشکر می‌نماییم.”

تملق و چاپلوسی در نظام اسلامی امر تازه‌ای نیست؛ اما در قالب این نامه حاوی پیام‌هایی، نه به خامنه‌ای بلکه به توده مردم است. نویسندگان به‌عنوان سران اصلی ارتش و سپاه قرار است به این وسیله به جامعه پیام بدهند که برخلاف آنچه ادعا می‌شود هیچ جدایی و اختلافی میان ارتش و سپاه به‌عنوان دو ارگان موازی وجود ندارد. قرار است به جامعه القا شود که ارتش و سپاه متحدانه و در کنار یکدیگر فدایی نظام و شخص خامنه‌ای هستند.

مردم معترض در سال‌های اخیر و مشخصاً در انقلاب جاری نشان داده‌اند که کلیت نظام و شخص خامنه‌ای آماج اصلی حملات آنها است. در انقلاب زن، زندگی، آزادی مردم کمتر به‌نقد دولت رئیسی و سیاست‌هایش پرداختند و تمام مشکلات را به‌درستی از چشم کلیت رژیم به سرکردگی خامنه‌ای دیدند. خامنه‌ای در مقام نماینده حکومت تبدیل به سیبل اصلی اعتراضات مردم شده است. بر متن چنین شرایطی سران ارتش و سپاه نیاز به تجدید بیعتی علنی با “رهبری” را احساس می‌کنند تا “وفاداری” خود به‌نظام را اعلام کنند و مردم معترض را ناامید کنند.

اما برخلاف تقلای این قاتلان، جامعه از عمق اختلافات و تشتت نیروهای رژیم آگاه است و با این نمایش‌های سخیف مرعوب نمی‌شود. خیزش مجدد مردم اختلافات درونی سران حکومت را صدچندان خواهد کرد و پوچی این اعلام وفاداری‌ها به‌سرعت نمایان خواهد شد.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *