"مثل یک جسد متحرک در افغانستان هستیم"*- پتی دبونیتاس

“مثل یک جسد متحرک در افغانستان هستیم”*- پتی دبونیتاس

مندرج در ژورنال شماره ۶۸۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

سال تحصیلی جدید در افغانستان شروع شده است و دختران بالای ۱۲ سال هنوز از حق تحصیل در دبیرستان محروم‌اند، ظاهراً به این دلیل که برنامه تحصیلی دختران هنوز به‌اندازه کافی “اسلامی” نیست. جالب است که برنامه تحصیلی دبیرستان‌ها برای پسران به‌اندازه کافی “اسلامی” است، ولی برای دختران نه!

جنون مذهبی ضد زن که اسمش طالبان است کارش با یک میلیون و چهارصد هزار دختر افغانستانی که هدف این سیاست طالبان‌اند تمام نمی‌شود. هیبت الله آخوندزاده، رهبر طالبان، دیروز اعلام کرد که قوانین شرع اسلام، از جمله سنگسار زنان، به اجرا در خواهند آمد. برای اسلام و طالبان، دختران و زنان بردگانی‌اند در خدمت مردان که باید کنترل و سرکوب شوند و به یمن عملکرد دولت آمریکا و بی عملی جامعه جهانی طالبان توانسته است این سیاست خود را به‌راحتی عملی کند.

آخوندزاده در سخنرانی‌اش گفت: “حتی اگر گفته شود سنگسار پایمال‌کردن حقوق زنان است، ما فردا حد زنا را در محضر عام اجرا می‌کنیم، زنان را رجم (سنگسار) می‌کنیم. ما حدودالله را در محضر عام اجرا می‌کنیم… همان‌طور که شما (غربی‌ها) ادعا می‌کنید که برای آزادی همه بشریت تلاش می‌کنید، ما هم همین ادعا را داریم. من نماینده خدا هستم و شما نماینده شیطان”. البته کسی یادش نمی‌رود که این شرایط جهنمی حاکم بر افغانستان و به‌قدرت‌رسیدن مجدد طالبان، به لطف دولت ایالات متحده به طور خاص و به طور گسترده‌تر از طریق انفعال دولت‌های غربی، ممکن شده است.

از سوی دیگر، “نماینده ویژه دولت آمریکا در مورد زنان، دختران و حقوق بشر در افغانستان”، رینا امیری، سومین سال محرومیت دختران افغانستانی از تحصیل در دبیرستان را “دلخراش” توصیف کرده است! چه واکنش کوبنده‌ای به جنایاتی که طالبان هر روزه در حق دختران افغانستانی مرتکب می‌شود!

اتفاقی نیست که تلاش برای یک جامعه انسانی و پایان‌دادن به جنایاتی مانند سنگسار در دست ما مردم است، مانند کمپین نجات سکینه آشتیانی که در سال ۱۳۸۵ به جرم “زنای محصنه” به سنگسار محکوم شده بود. این مردم و فعالین بودند که این تلاش را به یک کارزار جهانی در بیش از صد شهر تبدیل کردند که در نتیجه آن جمهوری اسلامی مجبور شد سکینه آشتیانی را آزاد و مجازات سنگسار را عملاً لغو کند. این تأکیدی دیگر بر این حقیقت است که برخلاف حاکمان جاری جهان، اکثر مردم ظرفیت ناچیزی برای ریاکاری و چشم‌پوشی از حقوق انسان‌ها دارند.

* سخنان یک دختر ۱۶ساله افغانستانی درباره احساسش نسبت به زندگی

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *