نه به قصاص قاتل مهران سماک عزیز- یاشار سهندی

نه به قصاص قاتل مهران سماک عزیز- یاشار سهندی

مندرج در ژورنال شماره ۶۹۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

“جعفر جوانمردی”، فرمانده منطقه انتظامی بندر انزلی، دررابطه‌با پرونده قتل مهران سماک، جوانی که در شب باخت تیم ملی فوتبال به امریکا، برای ابراز شادی از باخت این تیم به خیابان آمده بود و هدف شلیک این فرمانده از ناحیه سر قرار گرفته بود، برای سومین بار در بیدادگاه‌های حکومت اسلامی این بار از نوع نظامی آن محکوم به “قصاص” شده است. برادر مهران سماک خبر داده است که بزودی حکم اجرا می‌گردد.

طی یک سال گذشته جمهوری اسلامی عاجز از این بود که زندانیان سیاسی را به‌مانند دهه شصت بی‌پروا به قتل برساند؛ تحت پوشش اجرای قصاص عزیزانی مانند مهدی کرمی، محمدحسینی، مجیدرضا رهنورد را به قتل رساند.

قصاص یکی دیگر از شنیع‌ترین قوانین اسلامی است. اکنون جمهوری اسلامی حاضر شده است یکی از مهره‌های سرکوب خود را از بین ببرد، تا شاید اینگونه مبارزه علیه اعدام را مخدوش سازد و درعین‌حال خانواده جان باخته‌ای را به بازی خبیثانه خود بکشاند. از سوی دیگر مثلاً می‌خواهد نشان دهد که خود به جنایت خود رسیدگی می‌کند! جمهوری اسلامی در تدارک یک جنایت دیگر است، اینبار اما این جنایت را می‌خواهد به اسم خانواده دادخواه انجام دهد.

جمهوری اسلامی بر اصرار خود بر اجرای “قصاص” مهره سوخته خود، در صدد توجیه همه اعدام‌های تا کنونی است. مبارزه علیه نفس اعدام اکنون بسیار مهم‌تر از هر زمان دیگر است. زندانیان در روزهای سه‌شنبه هر هفته با اعتصاب‌غذا در زندان‌ها علیه اعدام دست به اعتراض زده‌اند. این حرکت اعتراضی در حال گسترش است، در اولین سه‌شنبه سال جدید، ۷ فروردین ۱۴۰۳، علاوه بر زندانیان در زندان‌های قزل‌حصار، اوین، مشهد و خرم‌آباد، تعدادی از زندانیان محبوس در زندان‌های خوی و نقده نیز به این اعتصاب‌غذای هفتگی پیوسته‌اند.

تلاش جمهوری اسلامی برای قتل مأمور خود، در واقع سعی حکومت اسلامی برای سرکوب مبارزه علیه اعدام است. در همین راستا، خطر وقوع اجرای حکم قاتل مهران سماک اهمیت مبارزه علیه قانون قصاص را بار دیگر به ما یادآور می‌شود. جمهوری اسلامی تحت این عنوان جنازه‌های بیشماری روی دست مردم ما گذاشته است. این قانون ضدانسانی، این ابزار سرکوب، باید از دست او گرفته شود.

یکی از جلوه‌های باشکوه انقلاب زن زندگی آزادی مبارزه علیه اعدام با شعار “نه به اعدام” است. این انقلاب به دنبال زندگی است، قصاص علیه نفس زندگی است نه اجرای عدالت؛ و عدالت با انتقام‌جویی بهیچوجه سر سازگاری ندارد.

 

 

سردبیر این شماره:کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *