خون با پول پاک نمی‌شود- شهلا دانشفر

خون با پول پاک نمی‌شود- شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۶۹۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

ابوالفضل امیر عطایی از جان‌باختگان انقلاب زن رندگی آزادی است. نوجوانی ۱۶ساله که در ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ در “میدان نماز” شهرری از نزدیک هدف شلیک گلوله جنایتکاران حکومت قرار گرفت و بعد از مدت‌ها کما جان باخت.

مریم مادر دادخواه ابوالفضل امیر عطایی، با انتشار ویدئویی از پیشنهاد دیه توسط جانیان اسلامی خبر داده و با بلندکردن فریاد دادخواهی اش می‌نویسد: “پسر من جاوید نام ابوالفضل امیرعظایی برای هدفش جون داد. دردی که پسرم کشید با هیچ پولی جبران نمیشه. من دادخواه خون پسرم هستم و خواهان معرفی قاتل ابوالفضل امیرعطایی فرزند مریم.”

مادر ابوالفضل با گفتن اینکه فرزندش توسط نیروهای حکومتی به قتل رسیده و قاضی پرونده به دلایلی که “صددرصد ناشی از فساد و بی‌عدالتی” است پاسخگوی قتل وی نیست، خواستار معرفی و محاکمه قاتل فرزندش است.

نیروی انتظامی در ابتدا برای گم‌کردن رد جنایتش مدعی بود که مرگ ابوالفضل در اثر اصابت جسم سختی از پشت سر بوده؛ اما اکنون زیر فشار از سرِ پرداخت دیه وارد شده تا به خیال خود غائله بخوابد. این سیاست جانیان اسلامی در برخورد به خانواده‌های دادخواه است. از یکسو تلاش می‌کنند با تهدید به دستگیری و تحت‌فشار قراردادن خانواده‌های دادخواه آنها را وادار به سکوت کنند. مجبورشان کنند که بگویند عزیز جانباخته شان بیماری زمینه ای داشته. از سوی دیگر با پیشنهاد دیه به برخی دیگر تلاش می‌کنند، صدای اعتراض خانواده‌ها را کاهش دهند. سیاستی که با شکست کامل روبرو شده است.

گزارش کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل در باره موارد نقض حقوق بشر در ایران در جریان انقلاب زن زندگی آزادی که هجدهم اسفندماه به نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل داده شد، نماد بارزی از این شکست است. نشستی که جمهوری اسلامی را به نقض حقوق بشر تا سطح “جنایت علیه بشریت” متهم و خواستار آزادی همه بازداشت‌شدگان انقلاب و توقف اعدام‌ها و پاسخگو شدن عاملان جنایت در قبال اعمالشان شد. نشستی که در آن عظمت انقلاب “زن، زندگی، آزادی” را دیدیم که مهم‌ترین نهاد سازمان ملل را وادار به متهم‌کردن جمهوری اسلامی به جنایت علیه بشریت کرد. گزارشی که قدرت جنبش دادخواهی و مادرانی چون مادر ابوالفضل امیر عطایی را می‌بینیم که با فریاد “نه می‌بخشیم، نه فراموش می‌کنیم” ستون محکم تداوم انقلاب زن زندگی آزادی و دادخواه عزیزان جانباخته خود هستند. خانواده‌هایی که خواست اولشان محاکمه همه آمرین و عاملین جنایت‌های کشتار حکومتی است.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *