شکست سنگین اردوغان در انتخابات شهرداری‌های - سیاوش آذری

شکست سنگین اردوغان در انتخابات شهرداری‌ها – سیاوش آذری

مندرج در ژورنال شماره ۶۹۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

در انتخابات محلی ترکیه که دیروز ۳۱ مارچ ۲۰۲۴ برگزار شد حزب اسلامگرای عدالت و توسعه اردوغان با سنگین‌ترین شکست انتخاباتی حیات سیاسی خود مواجه شد. علیرغم استفاده مافیایی از تمام امکانات دولتی برای تبلیغات انتخاباتی، استفاده انحصاری از رادیو و تلویزیون و خبرگزاری‌های دولتی، تهدید رای دهندگان به قطع بودجه شهرداری‌ها در صورت پیروزی نامزدهای احزاب اپوزیسیون، فشار سیاسی و دستگیری فعالین احزاب مخالف اردوغان بویژه در مناطق کردنشین و تلاش برای تقلب در انتخابات و دستکاری نتایج حزب عدالت و توسعه شکست خورد. در کلانشهر استانبول که قلب اقتصادی و اجتماعی ترکیه است نامزد حزب جمهوریخواه خلق و شهردار فعلی اکرم امام اوغلی حدود ۵۲ درصد آرا را به خود اختصاص داد. در آنکارا منصور یواش با کسب بیش از ۶۰ درصد آرا به پیروزی قاطع رسید. در بسیاری از مراکز مهم از جمله ازمیر، آنتالیا، دیاربکر و وان اپوزیسیون پیروز شد. حزب جمهوریخواه خلق با کسب ۳۷,۷ درصد آرا در سطح کشور بالاتر از حزب عدالت و توسعه قرار گرفت و اول شد.

از جمله دلائل شکست اردوغان می‌توان از بحران عمیق اقتصادی، گسترش فقر و تعمیق شکاف طبقاتی، بیکاری وسیع بویژه در میان جوانان، افشای فساد مالی، رشوه‌خواری‌های کلان، پولشویی و رانتخواری خانواده و حلقه نزدیکان اردوغان، فشار سیاسی و سرکوب نیروها و احزاب مخالف، تشدید تبعیض و نابرابری علیه اقلیت‌های قومی بویژه مردم کردزبان و همچنین زنان و دگرباشان، مداخله در شکل زندگی مردم و تلاش در اسلامیزه کردن جامعه، مدارس و سیستم آموزشی نام برد.

اما بی شک مهم‌ترین عامل در پیروزی برنامه چپ اپوزیسیون در سطح محلی است. پیروزی بویژه در مراکزی مانند استانبول، آنکارا و ازمیر حاصل اجرای سیاست‌های مردمی همچون حمل‌ونقل رایگان برای مادران دارای فرزند زیر ۴ سال، مهدکودک‌های رایگان، عرضه غذا با قیمت نازل در رستوران‌های شهرداری‌ها، سرمایه‌گذاری در بخش عمران و با درنظرگرفتن احتیاجات و الویت های مردم، جلوگیری از رانت‌خواری و پیشکش پول و ثروت شهرها به بنیادها و مؤسسات اسلامی و شرکت‌های حلقه نزدیکان اردوغان است. مردم بار دیگر نشان دادند که جامعه ترکیه جامعه‌ای با فرهنگ سکولار، آزادیخواه و برابری‌طلب و خواهان آسایش، رفاه و شادی است. انتخابات دیروز راه پیروزی علیه راست و اسلام سیاسی را به‌روشنی نشان داد: تنها سیاست و برنامه‌ای چپ قادر به بسیج مردم علیه ارتجاع اسلامی و فقر و فلاکت حاصل از حکومت آن است.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *