در همبستگی با مبارزه کارگران سوئد علیه شرکت ماشین‌سازی تٍسلا - ابراهیم دانش

در همبستگی با مبارزه کارگران سوئد علیه شرکت ماشین‌سازی تٍسلا – ابراهیم دانش

مندرج در ژورنال شماره ۶۹۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

از تاریخ ۲۷ اکتبر سال ۲۰۲۳ میلادی اتحادیە کارگری فلز سوئد (IF Metall) با بیش از ۳۰۰ هزار عضو در اعتصاب علیە شرکت تسلا به سر می‌برد. موضوع اختلاف قرارداد استخدام جمعی کارگران در این شرکت قدرتمند تولید خودرو است. در کشور سوئد برخلاف بسیاری از کشورهای دیگر کارگران موفق به تحمیل قرارداد استخدام جمعی به کارفرمایان شدەاند و این سنت استخدام جمعی مدت‌هاست که کارگران را در شرایط بهتری در بازار کار قرار دادە. اتحادیەهای کارگری در سوئد می‌توانند با کارفرمایان برای حق افزایش دستمزد سالانە، حق بازنشستگی، افزایش دستمزد در مواقع اضافەکاری و بسیاری امتیازات دیگر مذاکرە کنند و توافقات به دست آمدە شامل تمام کارگران در استخدام می‌شود. بدون این توافق هر کارگر باید به طور انفرادی با صاحب‌کار بە توافق برسد و این امر کارگران را که معمولاً در موقعیت ضعیف‌تری هستند بە کار در شرایط نامناسب‌تری وادار می‌کند.

شرکت خودروسازی تسلا حاضر بە امضای چنین قراردادی نشد و زمانی کە مذاکرات اتحادیە کارگری فلز با تسلا بی نتیجە ماند، این اتحادیه اعلام اعتصاب کرد و تا به امروز این اعتصاب همچنان در جریان است.

با وجود این اعتصاب طولانی‌مدت و همبستگی وسیع از جانب بسیاری از کارگران و اتحادیەهای کارگری در سراسر جهان، تسلا حاضر بە امضای این قرارداد نشدە. مدتی است کە اخبار این مبارزە از تیتر خبرهای رسانه‌های سوئد برداشته شده و خطر شکست این اعتصاب را بیشتر از قبل تهدید می‌کند. تسلا و سرمایه‌دار مشهور ایلان ماسک از سرمایە و توان مالی بسیار بالایی برخوردارند کە بە این شرکت قدرت بالاتری در مبارزە با اتحادیە کارگری فلز می‌دهد.

اهمیت این اعتصاب در تعرض سرمایە بە حقوق کارگران است و اگر تسلا از این مبارزە موفق بیرون بیاید اتحادیەهای کارگری در سوئد ضربە سنگینی خواهند خورد و بسیاری از شرکت‌های قدرتمند دیگر نیز از قرارداد جمعی صرف‌نظر کرده و یا دست خواهند کشید. تعرض بە دستاوردهای موجود کارگران در این کشورها گامی دیگر در افزایش استثمار نیروی کار است و تسلا اکنون پرچم‌دار مبارزە با حق قرارداد جمعی در سوئد شدە است. برای دفاع از کارگران فلز سوئد می‌شود بیانیەهای همبستگی صادر کرد، در شبکەهای اجتماعی از آنان حمایت کرد و اخبار این اعتصاب و مبارزه را پخش کرد. شرایط کاری کارگران در سوئد بر شرایط کاری کارگران سایر کشورها تأثیر می‌گذارد. پیروزی کارگران متال بر شرکت بزرگ تسلا پیروزی همه کارگران است. از آنها حمایت کنیم.

 

سردبیر این شماره: سوسن صابری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *